Ideal dipolen nära metall jordplan

K

kuanfu

Guest
Hej, alla

Jag använder HFSS att simulera dipolen antennen nära metall jordplan.dipolen är parallell med metall jordplan.

när jag simulera denna Dipol antenn för 2.4Ghz centrum frequence och placera det nära jordplan 1mm för att vara exakt Jag får dåligt avstämda dipolen visat s parameter.

Men när jag kolla farfield mönster på 2,4 GHz, vinsten är cirka 9dbi och ger en smidig och bred viktigaste Lobe med maximum Theta = 0 examen.

Kan någon förklara detta varför detta händer eftersom det i min uppfattning om antennens s parametern är inte bra det inte utstrålar och dess vinst skulle vara mycket låg.
någon hjälp skulle vara mycket uppskattat.
tack

Kuanfu

Smatfony iPhone 6 i iPhone 6 Plus pojawiły sie w ofercie przedsprzedaży operatorów sieci Play i T-Mobile.

Read more...

Hej,

placera ett dipolen för nära ett jordplan innebär att matchningen kommer att allvarligt påverkas (på grund av inställda mellan direkta område och det återspeglas området) som du sa.Men vinsten blir högre.Detta är korrekt, eftersom vinsten beräknas utifrån godtas makt antennen inte från infallande effekt och därmed är oberoende på matchning.Du kan kontrollera HFSS hjälpfilen på vinsten för att se formel.

hälsningar,
Adel

En antenn kan få en god vinst eller en god riktningsfunktionen,
eftersom dessa beräkningar bygger på accepterade
energi inga inklusive återspeglas Adel punkt det.

Jag en gång gjorde en parametrisk studie med HFSS ändra
avstånd till jordplan, och jag skulle kunna kontrollera att
antennen efectively blir kortsluten ut i marken
är nära.Gör det själv och du kommer att se förändringen på
införandet förlust marken ligger närmare.

Vinsten av en kombination av groundplane (reflektor) har högst på 0,25 våglängd mellanrum.Som ni sänka separation en sort för saker går fel som din simulering visar.

Du är förmodligen begär riktningsfunktionen i ditt inlägg behandling snarare än vinst.Gain inkluderar antenn effektivitet och obalans förlust och är alltid mindre än riktningsfunktionen.Marknadsföring killar vilja använda riktningsfunktionen.Gummit uppfyller väg med vinst.

Hej Azulykit,

Införandet av obalans förlust i antennen vinsten är beroende av den Friis överföring ekvation du använder.Det vanligaste är:
Pr = Pt * Gt * Gr * (lmda / (4pi R)) ^ 2 * (1 - | S11 | ^ 2) * (1 - | S22 | ^ 2) * Polarization_loss_factor.
och som ni ser det skiljer matchningsalternativ från vinning.
Å andra sidan kan vissa personer använder enklare ekvation
Pr = Pt * Gt * Gr * (lmda / (4pi R)) ^ 2
och i detta fall, motsvarande måste ingå i vinst.Jag håller med er om att andra ekvation gör antennen vinna mycket mer meningsfull (eftersom det omfattar den effektförlust som orsakas dielectrics & ledare och den effektförlust som orsakas av obalans), men den första ekvationen är den vanligaste (Du hittar den i mest antenn teori böcker).

Antennen riktningsfunktionen definieras som vinst / radiation_efficiency och om igen i det här fallet strålning effektivitet kan innehålla obalans (igen, mycket mer meningsfull), men den vanligaste definitionen är att han effektivitet är endast i samband med dirigenten och dielektriska förluster.

Hälsningar,
Adel

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back