Isolerad växelspänning uppmätning

D

Davood Amerion

Guest
Hur kan vi meaure växelspänning på 220V (3 fas) utan användning av transformator? Jag vill göra ett projekt som mäter spänning och fasföljd, för kontrolländamål. och den måste vara isolerad. Någon idé? Tack på förhand. Davood

hej jag inte har en klar uppfattning, men jag tycker att du bör en sorts ställning sensorer som kallas Synchro som är en trefas transformator, söka på nätet för mer vänliga hälsningar

Om du inte vill använda transformatorer, och jag tror att tre små 230V-5V (något i stil med 1VA) transformatorer för tre-fas system är den billigaste lösningen, då du måste ta hänsyn till isolationsförstärkare .. För grunderna om iso-förstärkare länkar: http://www.innovatia.com/Isoamps.htm Förstärkarna du kommer att titta på är: AD202, AD210, .., ISO124 ( http :/ / www.rose-hulman.edu/ ~ herniter/Data_Sheets/ISO124.pdf ), och så nej .. Andra alternativ skulle vara att få en isolerad optokopplare och designa en linjär förstärkare själv, men jag tror inte det är värt besväret .. Vilket alternativ du väljer, behöver du en spänningsdelare för att älskare spänningen från 230 (om du har tre fas + Neutral-konfiguration), eller från 380/440 om du inte har neutral tillgång .. I båda fallen kan du överväga att använda kondensatorer, i stället för motstånd, för att minska spänningen, till exempel, utgör 1μF vid 50Hz impedans (motstånd) i 3.18kΩ, men kommer inte generera värme .. Hälsningar, IanP

[Quote = Davood Amerion] Hur kan vi meaure växelspänning på 220V (3 fas) utan användning av transformator? Jag vill göra ett projekt som mäter spänning och fasföljd, för kontrolländamål. och den måste vara isolerad. Någon idé? Tack på förhand. Davood [/quote] Är mest lätt använda transformatorn om vill isolerad anslutning ... är inte lätt att bulid motsvarande funktion med optisk koppling etc. - gränssnittet behöver ström från mätpunkt eller separatism transformator, med hjälp av op-amp och mer eller mindre avancerade återkoppling nätverk för linjäritet etc. etc. För spänning förvandla dig kan med hjälp av små enkla 220 / 9 Volt transformator - strömtransformator är mer knepigt om inte vill bryta raden för montering ... men jag tänker Principe för tänger aktuell mätare med öppna magnetiska strömsensor ...

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back