Komparator design - ingång, Vin & Vref, specifik förstärkning

M

Monady

Guest
Jag hörde att om vi använder en öppen slinga opamp som en komparator, det är inte nödvändigt att använda ingång gemensam läge för OPAMP ingångar (utan DC förspänning) och gäller bara Vin & Vref. är det sant? Jag tror att om vi behöver viss upplösning, måste vi ha specifik gain.if vi inte använda Vcmi kommer transistorer inte vara i mättnad regim, vilket vi inte har önskad förstärkning. Jag vet inte vad som av dessa skäl är sant.

Teoretiskt, ja, om de ingående stegen blir mättad av DC, sedan hela mekanismen kollaps. I praktiken komparator är inte helt samma som OPAMP i att vi ofta lägger differentiell typ korskopplade spärr skede innan digital utgång buffert. Och även i de fall där indata differentialpar är inte riktigt i linjära området vi kan få rätt resultat sedan med kors kopplat spärr, aldrig två utgång (positiv / negativ) ska båda bo på samma logiska nivå (hög / låg). Bara sak att se upp är hur mycket tid det tar att lösa skillnaden i insignalens nivå skillnad när det gäller små som mV. Hoppas det hjälper,

thnx för din reply.but om vi inte använda DC förspänning för ingångstransistorer, är det möjligt att nå en specifik vinst som är obligatorisk för önskad upplösning? till exempel måste vi ha en vinst = 1800 för Vin (min) = 1mV i 0.18u teknik (Vdd = 1.8V).

Med ovan säger flera steg, är vinst på några tusen inte problemet. En annan begränsande faktor för upplösning offsetspänning (matchning av indata MOS). Vi måste använda storlek nog att göra kompensera statistiskt tillräckligt små (säg mindre än 1mV). Lycka,

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back