Lösning för mosfet överspänningsskydd

S

seyyah

Guest
Hjälp mig med ett praktiskt problem. Det finns en 55V/63A MOSFET driver en DC-motor med parametrarna för Ra = 1,2 ohm La = 16mH. Att driva motorn en 20KHz PWM används. Utbudet är 30Vdc. Motorn är en 24V borstad ett. Hur som helst, ibland MOSFET blåses ut under tung belastning. Tyvärr är suspicous från den skapade spänningen på grund av omkopplingen av induktansen. Så mina frågor är; 1 - Är det MOSFET: s spänning nog? 2 - Vad kan jag använda för att skydda MOSFET? (Vilken typ av stötdämpare och hur storleken det?) 3 - Kan orsaken vara annorlunda än den som jag är suspicous ifrån?

hej överväga drivkrets spelar det swirch MOSFET som krävs och gör MOSFET frekvensen och drivkrets fungerar bra vid 20 kHz (kontrollera datablad). å andra sidan jag rekommenderar att ni byta din MOSFET med en IGBT eftersom den har ett bättre skydd kloka parametrar. klassificeringarna av den valda MOSFET är bra men undanröja all skada som orsak med höga spänningsspikar försöker höja betyg mosfet spänning upp till 100 volt i alower nuvarande eftersom jag tror inte du behöver 63 A för att driva motorn, jag antar att du använder ett steg ner eller en bro PWM enhet. hoppas att du fixar det. gäller

Hej Jag hoppas att du har placerat en frilöpande diod parallellt med MOSFET. Du kanske har gå till snubberkrets om problemet kvarstår.

Hi, bör den spänning hos MOSFET vara mer än 3 gånger den normala spänningen. så 3 * 24 = 72 Volt min. bästa 100V. strömmen också. glöm inte en diod över motorn för att skydda din MOSFET!. Paul.

Byte av MOSFET med ett 100V en verkar löst problemet hittills.

Jag gillar idén att gå till 100V. din motor har lindningsinduktansen är stor, så det är nog några mördare spänningsspikar som behöver behandlas på vederbörligt sätt. MOSFET kommer med sin egen kropp diod (ja, 99% av dem gör) så du inte ska behöva lägga extern annat diod! kolla databladet för betyg dioden ledningsförmåga, vill du det ska vara snabbt och kan bära strömmen. Mr.Cool

Hej Jag hoppas att MOSFET Vds inte är tillräcklig för ansökan, bör det vara minst 100volts, prova IRF3710, Denna beräknas till 100 V med ett mycket bra RDS. kan också prova att sätta en ultrasnabb diod över MOSFET för dämpning. Försök med MUR8100 eller BYM36E. Tack Hari

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back