Laser avståndsmätare komponenter

S

stephkre

Guest
Hej, jag har ett projekt som jag vill göra med laser för att upptäcka en persons axel från högst 3 meter och inte mindre än 2 meter bort. Jag har tittat på andra upptäckt lösningar såsom IR och andra enheter men på grund av det material typ (t-shirt) och enheten behöver träna sida jag har uteslutit dem ut. Om du inte tror att det kan fortfarande göras. Dessutom vill jag inte en fullständig lösning modul laser upptäckt som KEYENCE fabrikat utan mer bara sensorn och PCB-kortet. Jag kommer att ha ett hus avsett för mitt projekt. Finns det en styrelse där ute som ger mig möjlighet att göra detta? Jag ville fråga innan med att designa min egen styrelse. Också vad som är en prisklass en sådan anordning jämfört med att köpa en och göra en själv? Lasern måste vara en klass I laser och har flera detekteringszoner. Om så är fallet kan jag också få dokument för att lära sig mer på att bygga en enhet laser distans? Tack, Stephen

Jag är inte riktigt en expert på det, men genererar pulser och upptäcka tid för laser studs är ganska svårt tror jag, vilket är anledningen till lasern avståndet measurers kostar så mycket. Du skulle måste kunna lösa en tidsperiod i storleksordningen nanosekunder eller mindre tror jag, för en anständig upplösning. Det finns en alternativ metod, som använder idén att lysa en laserpunkt, och observera den med en kamera som är förskjuten från lasern genom en känd separation. Genom att titta på där lasern punkten sett av kameran (det kommer att bli den ljusaste punkten på bilden), och med hjälp trigonometri, kan du räkna ut avståndet. Det är ganska populärt med roboten praktiker samhället. Om du ville göra det det första sättet, då billigaste metoden skulle vara att använda en befintlig mätare laser distans och hacka den. Eller så kan du försöka att köpa en modul, men det kan vara svårt att hitta. Jag tror att Leica gör de flesta modulerna i kommersiella laseravståndsmätare (även tredje part sådana eventuellt). Om du bara vill ha en approximation om något finns 2-3 meter bort, eller inte, så någon annan teknik kan vara billigare, t.ex. ultraljud kanske, eller PIR om de flyttar. Beror på din ansökan. Massor av experiment kommer att behövas oavsett den valda metoden antar jag.

Jag kommer att undersöka de befintliga laseravståndsmätare för att se om jag kan få någon mer data på den. Under tiden finns det någon plats jag kan se för att hitta kameror och dokumentation med hjälp av hur din talar om att göra som jag skulle räkna med att vara billigare. Ansökan måste vara tillräckligt noggranna för att en tum eller så. Jag gillar tanken på kameran, men jag vet inte hur exakt det skulle vara.

Det finns massor av små moduler kostnad kamera, t.ex. http://www.sparkfun.com/products/8667 men jag har inte en länk till förfarandet. En Google-sökning kommer att avslöja mer info om det, men jag tror inte att det är ens i närheten så exakt som du vill ha det. Jag kan ha fel, men jag tror inte någon metod ger dig 1-cm noggrannhet på 2 meter bort, såvida du inte använder en riktig mätare laser avstånd. Och ha i åtanke att även de som vanligtvis inte gillar det objekt som skall röra mycket, annars rapportera ett "försök igen" varning snarare än rapporten ett ungefärligt avstånd. De går med filosofin att om de inte är säker, då de inte kommer att rapportera ett värde.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back