LNA IIP3 mätning fråga

D

dot13

Guest
Jag konstruerade en differentiella LNA med produktionen motstånd om 400 Ohm, När jag mäta IIP3
använde jag en balun (1:4) för att överföra differentiella signal till ensamstående slutade sedan connectted till 50 ohm utrustning.Men eftersom produktionen motståndet inte matcha den uppmätta IIP3 extrapolera kurvan visar en vinst lägre än jag utformat.

Jag tror att eftersom den 1: a och 3: e harmonic är försvagade på produktionen, så IIP3 mätt är det verkliga värdet av LNA.Och det simulerade resultaten är desamma före balun och efter det.

Men hur kunde många tidningar ger IIP3 mätresultat siffra med rätt vinst?Har de använt en off-chip matchningsalternativ nätverk på produktionen?Eller bara kalibreras mätresultatet enligt simulering?
Tack så mycket!

W jakich sytuacjach, korzystając z sieci, narażamy swoje dane i tożsamość na największe ryzyko? Poniżej sześć najczęstszych błędów popełnianych przez użytkowników internetu i sposobów, jak im przeciwdziałać.

Read more...

Problemet är i balun.Den kan endast användas när det är avstämda.Simulering föreslog ideal balun, men du har starkt missmatchad en.Även något missmatchad balun försämrar avsevärt.

Vänliga hälsningar

Tack för ditt svar.
Jag vet att den uppmätta iip3 är det korrekta resultatet och vinsten försvagade av obalans av produktionen balun.Problemet är att hur kan jag få en perfekt iip3 figur med rätt makt vinna?Eller jag måste bara förklara siffran?

Först: det verkar som om den verkliga lasten av dina LNA är 400Ohms / / 200 Ohm, så att du mäter en lägre effekt vinna även för detta.Bekräfta.
Andra: använder du två toner vid in-eller bara en signal?En signal mätning är alltid inte desiderable.

Det sätt att få rätt IP3 är att mellan LNA produktion och balun en 400 -> 200 ohm förlustfri differentialtryck matchningsalternativ nätet.Eller designa ett test buffert med lägre Utgångsimpedans och högre OIP3 av LNA.

Jag hoppas det kan hjälpa.
Mazz

Din 50ohm avslutas 4:1 balun kommer differentialtryck 200ohms till förstärkaren och du konstruerade för 400ohms så att lasten linje presenteras för den sista etappen kommer inte att bli vad du vill att den ska vara.Det är där vinsten komprimering och optionsvärdenas icke-linjära karaktär vanligtvis sker vid den största signal punkten produktionen.Även sedan IP3i är IP3o-G,
desto mer vinner du har, desto lägre IP3i för samma IP3o.Hur fungerar det simulerade IP3o jämföra med uppmätta IP3o?

Det finns utrustning som ger 2 kanaler för att få differentialtryck mätningar med 50 ohm koaxial obalanserad sonder eller 4-port mätningar.Kanske detta är hur de uppmätta prestanda differentialtryck förstärkare utan baluns med dina referenser.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back