Mätning med hög impedans prober

B

brmadhukar

Guest
Hej,
Kan jag använda en aktiv sond för att mäta strömförbrukningen vinst på en LNA med 50 ohm input och output impedans.Hur giltig är det eller borde jag söka vissa korrigeringar.
BRM

WhatsApp to aplikacja, którą zapewne znają nasi czytelnicy, obojętnie od tego, czy używają smartfonów z Androidem, iOS, Windowsa Phone czy BlackBerry. Szef firmy odpowiedzialnej za jej powstanie pochwalił się właśnie, że ma ona już 600 milionów aktywnych użytkowników.

Read more...

Teoretiskt är möjligt men med lite (eller mycket) begränsningar.
Första hög impedans sond mäta spänning och inte makt, bör detta beaktas.Så du hare avsluta ordentligt (50 ohm) förstärkaren.Avläsningen normalt görs på en spektrumanalysator som normalt uttrycker mätt spänning i dBm motsvarande, så om du är perfekt matchade du läsa exakt uteffekt.
För det andra bör du undvika att lägga till ytterligare okontrollerad belastning på förstärkaren (sondens spets): Detta innebär att din parasiterande locket ska vara försumbar.I praktiken tror jag att för hög frekvens (500 MHz, 1 GHz??) Denna metod ger dig en stor felaktighet.
Mazz

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back