PLL design problem

J

jerryhuang

Guest
vad som är förhållandet mellan de döda zonen av fas-detektor och jitter, spår, bandbredd av PLL?thx!

de döda zonen fas skillnad som inte kan upptäckas av fas-detektor
så detta kommer att göra PLL inte låsa exakt på fasen så kommer det att passera en jetter "fas buller"

sporre buller är främst buller på grund av perodic comparisson i fas detektor
detta kommer att modulera VCO med hänvisning frequcny så bandbredd av PLL kommer att kontrollera atteneuation av sporre frequncy

khouly

Inte bara deadzone är kritiskt men något optionsvärdenas icke-linjära karaktär.Om PLL är fraktionerad modulerad optionsvärdenas icke-linjära karaktär införa buller fällbara från hög frekvens till låg frekvens.Så buller frekvens utformningen är mindre effektiv.I vissa fall bakåtböjd buller runt PLL hörnet frekvens kan vara högre än det buller aktuella i chargepump.

Jag förstår thatd döda zonen är ingenting but.when fas skillnaden mellan referens och VCO produktionen blir mindre än för förseningen trodde pfd (fas frekv detektor), då naturligtvis pfd kan inte skicka någon uppdatering pulses.so detta leder till en död zone.dead zonen leder till flimmer, eftersom det i den här zonen, den pfd inte svarar på den fas skillnad och det gör VCO samla så mycket slumpmässig fas som possible.now Jag har en fråga, hur man simulerar död zon PLL i cadence.please förklara detail.also jag behöver göra en fas buller analys av min pll.how kunde jag göra det med spöket i cadence.i inte vill göra en beteendevetenskaplig modell analys genom att skriva en Verilog modell.

hälsningar
amarnath

Källan är inte bara ansamling av flimmer.Du kan tänka studsande mellan ändarna av deadzone.Optionsvärdenas icke-linjära karaktär främst definieras av förhållandet mellan den nuvarande uppgång och fall gånger till minsta aktiva från fas frekvens detektor.Om avgiften pump och fas / frekvens detektorn är CMOS finns också temperatur, och utbudet spårning.Så det minsta återställa dröjsmål Temne i detektorn kan setup reletive för höjning /
sänkning Temne av chargepump.Läggas till efter 11 minuter:Det mest lämpliga verktyget Matlab eller C för att simulera miljoner hänvisning cykler.På grund av den bullriga karaktär du behöver 10k hänvisning cyles vid
t.ex. 10MHz och genomsnittlig dem över 100.Vid Spice domän med VCO finns det ingen möjlighet att undersöka lågfrekvent buller problem.

bara för att simulera deadzone "Jag donot vet Candance bra"
men sveper fasen skillnaden mellan två källor
och rita den fas skillnaden VS medelvärdet utström för avgiftskategori pumpen
detta kommer att leda u den berömda svar av tristate pfd och u kan se de döda zonen
Jag tror att det finns ett exempel i @ DS visar detta mycket väl

khouly

hello rfsystem, u verkar vara knowning några bra facts.can u berätta hur att simulera fas buller från VCO i Candance.

Simulering fas buller från VCO är enkelt, du behöver setup PSS plus Pnoise analys Candance simulering envirment.If du inte vet hur man gör det, bara ta en titt på Candance
s cdsdoc.Lycka till.

Fas buller och jitter finns olika sätt att mäta samma fenomen.I den ideala världen,
hur länge en perfekt pulsad signal vid en viss frekvens på 1 MHz, till exempel skulle vara exakt 1 μs, med en omväxlande kanten varje 500 ns.En sådan signal, tyvärr finns inte.Som visas i figur 1
kommer det naturligtvis att vara variationer i längd, vilket leder till osäkerhet om när nästa kant signalen kommer att inträffa.Denna osäkerhet är fasen buller eller flimmer.
Ledsen, men du måste logga in för att kunna se denna anslutningskrav

döda zonen är resultatet av någon reaktion från OSC när fas skillnad är mindre.

den sesign av PFD kan undanröja det

Om pulsbredd som kontroll spänningen till OSC är alltför stort när fas skillnad är noll kan detta leda till hög jitter utan förvarning

död zon lägga jitterLäggas till efter 1 minuter:eek:ckså fas nosie

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back