Problemet kodar 8051 för seriell mottagning

S

student52

Guest
Hej alla, jag har programmerat 8051 att ta emot data seriellt, men jag kunde inte se de uppgifter som få kopieras i simulatorn. Hjälp Här är koden jag har gjort MOV TMOD, # 20H MOV TH1, # -3 MOV SCON, # 50H SETB TR1 upp: JNB RI, upp MOV A, SBUF MOV P1, A CLR RI SJMP fram slutet Enligt koden uppgifter bör finnas i P1. Men det är inte. Vänligen hjälp!!!!!! Tack på förhand, Hälsningar.

Är det möjligt att problemet är relaterat till Baud hastighet eller kristall frekvens!

Det är inte om Crystal frekvens som jag inte har provat i hårdvara ....... baud jag ställa det som 9600 som är standard baudrate [color = "Silver"] [SIZE = 1] ---------- Post läggas till 17:37 ---------- tidigare inlägg var 17:36 ---------- [/SIZE] [/COLOR] och jag använder en begränsad version av Keil. Är det ett problem?

MOV TMOD, # 20H MOV TH1, # -3 MOV SCON, # 50H SETB TR1 upp: MOV SBUF, "A" JNB TI, $ CLR TI SJMP upp denna koden är för writting en bokstav A, jämföra det med din Jag ber på detta område, jag hoppas att detta hjälp du [color = "Silver"] också prova >> Mov TH1, # 0FDH

Hej, Tack för ditt svar men jag vill mottagning av data. dvs. Jag ska kunna läsa data placeras i SBUF.

MOV TMOD, # 20H MOV TH1, # -3 MOV SCON, # 50H SETB RI1 upp: MOV SBUF, "A" JNB RI, $ Mov A, SBUF MOV P1, A CLR RI SJMP fram slutet försök den här koden

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back