Problemet PIC16F877 med LCD ...

M

meera83

Guest
: Rop: im ber att använda PIC16F877 för att visa en text på LCD .. Jag hade försök med en hel del LCD exempel, men LCD på PICDEMO 2PLUS show ingenting ..: gråta :: rop :: rop: jag verkligen verkligen inte vet var mitt misstag .. Jag hade tillbringar mycket tid korrigera källkod, men till slut ändå visar ingenting ..:? ::: Jag är inte säker är det min inställning av kod blev missa något ... detta är min första gången du använder LCD ... LCD tillståndet är ok cos kan visa PIC demo chip ..

Kontrollera om u har konfigurerat RS, RW, EN riktigt kontrollera sedan om någon av de uppgifter linjer och linjer kontroll blir korta. Det kan vara problemet kommer att ske i displayen. Om det är korrekt då problemet kan vara med koden. Kontrollera detta linjer.

[Quote = aandavan] Kontrollera om u har konfigurerat RS, RW, EN riktigt kontrollera sedan om någon av de uppgifter linjer och linjer kontroll blir korta. Det kan vara problemet kommer att ske i displayen. Om det är korrekt då problemet kan vara med koden. Kontrollera detta linjer. [/Quote] sedan im nya att använda PIC kontroll LCD, genom att använda PICDEN 2PLUS demo, jag inte säker med inställningen av koden relaterad till hamnen PIN plats ... från kretsen diagrammet är det visar att DB3-DB6 ansluta till RD0-RD3, RS, EN, RW ansluta till RA1-RA3 .. jag inte säker på hur man definierar inställningen av stiftet PIC till stift LCD ....

din variabel definitionen är konstigt! Varför designar du en cblock på 0x20 och 2 variabler vid 0x20 & 0x21??? INIT_LCD doesn `t definiera RW intial status oh nej!! att delay5 har ingen mening!! AHHH! de 8bit / 4 bitars gränssnitt koder trasslat!! coull ni ladda upp din krets?? använder du en 8-bitars gränssnitt eller 4 bitars gränssnitt?? ja ... bör du ändra din LCD_INIT att initiera för 4 bitars gränssnitt ... också CLEAR_LCD och skriva om delay5 ... Jag tycker det borde vara ....

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back