PWM upplösning -> Position upplösning?

A

ahgu

Guest
Eftersom jag använder PWM eller DAC för att skicka ström signal för att styra motorn? Eftersom PWM eller DAC är 10-bitars upplösning, (1k nivå) Hur skulle jag kunna veta det läge upplösningen jag kommer att få med 10-bitars? De hastighet res blir 0,1%, men hur positionering?

PWM! = lägesreglering, om du inte använder någon styrlogik mellan PWM signalen och motorn. positioneringsnoggrannhet beror på dina kodare som ger position / hastighet feedback.

Jag förstår det. Jag ber om förhållandet mellan PWM stegen (upplösning) och positionen upplösning? säga att du har 10bitars 1024 steg kan du ha 0,1% på hastighetskontroll, men hur positionering?? säger din kodare har 2000 pulser / varv.

PWM upplösning, indepented från Velocity och Position upplösning. Servoslinga tid importand mycket för kontroll. Om din motor har stora tröghet kan du använda lägre PWM upplösning. Du kan använda 20 bitars PWM men om din kontroll algoritm är dåligt hastigheten eller positionen fel kan vara hög. + / - 1 eller 0-läge fel möjligt med 8 bitars PWM och god kontroll algoritm. PWM upplösning öka systemets stabilitet. Minska övertoner och akustisk buller.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back