Ram uppdelningen i en talsignal

S

Shweta_S

Guest
Varför måste vi dela upp talsignaler i ramar av 10 ms eller 20 eller 25 ms? Hur kom det värde kommit till bilden? Snälla hjälp mig ... !

Förklaringen är enkel är det direkta sambandet mellan tid och frekvens. till exempel om tf = 0,020, det vill säga tid är 20 ms därefter symbol-priset är 1/tf 1/20 ms = >> 1/tf ans = 50 kan du räkna antalet element i ramen, dvs nf = fix (TF / TS), det vill säga >> NF NF = 144 eller en ram av 20 ms Du kommer att få 144 diskreta delar av signalen.

Jag får vad du säger, får vi 144 prover av signalerna. Min fråga var varför 20ms och inte 1 ms eller kanske 50ms eller annat nummer för det fallet. Har den tidsperioden en särskild betydelse?

När du tar ram 1 ms din ram har bara 14,4 prover. Och för analyser ändamål ", som det behövde inte mindre än 90 (eller 180) prover i förväg på LPC. det är därför vi tar 20 ms, 22,5 ms eller högre värden.

Tack. Jag fick lite information för om denna fråga! Den grundläggande frekvensen för tal varierar vanligen omkring 100 Hz. Så vi tar 20 ms ramar så att det i denna tidsram enda fonem förekommer och atleast 2 perioder av fonemet förekommer i denna tidsram. I grund och botten vårt stämbanden inte kan vibrera snabbare än 10ms. Så vi tillgripa 20ms tidsram.

Förklaringen är enkel är det direkta sambandet mellan tid och frekvens. till exempel om tf = 0,020, det vill säga tid är 20 ms därefter symbol-priset är 1/tf 1/20 ms = >> 1/tf ans = 50 kan du räkna antalet element i ramen, dvs nf = fix (TF / TS), det vill säga >> NF NF = 144 eller en ram av 20 ms Du kommer att få 144 diskreta delar av signalen
Hej, säg vad som är ts thnx i Adv.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back