RC-filter innan ADC

F

frankqt

Guest
Jag har en krets där jag mäter en ganska snabb signal (1 MHz i frekvens) med ADC. Signalen matas till ADC med en opamp, men det finns ingen RC-filter efter opamp till ADC, jag vet inte om behovet av en sådan laddning kondensator hållare. För närvarande är opamp utsignal direkt kopplad till ADC tappen. Hur som helst, nu mitt system fungerar, vad är ner sidorna med att inte ha denna RC-krets där? Om jag lägga till denna RC-krets, vad skulle vara fördelarna.

Börja med att fundera på vad kondensatorn kommer att göra till olika frekvenser på din signal linje. Minns att impedansen hos en kondensator är Zc = 1 / (jωC); som frekvensen ökar (ω = 2 * pi * frek), blir ω större, och Zc blir mindre. En kondensator kommer att agera som en "AC kort" vid högre frekvenser. Om kondensatorn är ansluten från signalledningen till jord, så högre frekvenser kommer att få "kortslutas" till jord. Om du har en kortslutning vid en viss frekvens, då det inte kommer gå in i nästa steg. Genom att använda denna grundkoncept kan man se att en shunt RC är en enkel lågpassfilter, det kommer att hålla högfrekventa signaler från din ADC: s ingång. Vanligtvis hög frekvens innehåll kommer att visas som brus och spikar / sporrar i din låga önskad frekvens signalen, så att filtrera bort dem oftast önskas.

Börja med att fundera på vad kondensatorn kommer att göra till olika frekvenser på din signal linje. Minns att impedansen hos en kondensator är Zc = 1 / (jωC); som frekvensen ökar (ω = 2 * pi * frekv), blir ω större, och Zc blir mindre. En kondensator kommer att agera som en "AC kort" vid högre frekvenser. Om kondensatorn är ansluten från signalledningen till jord, så högre frekvenser kommer att få "kortslutas" till jord. Om du har en kortslutning vid en viss frekvens, då det inte kommer gå in i nästa steg. Genom att använda denna grundkoncept kan man se att en shunt RC är en enkel lågpassfilter, det kommer att hålla högfrekventa signaler från din ADC: s ingång. Vanligtvis hög frekvens innehåll kommer att visas som brus och spikar / sporrar i din lågfrekvent önskad signal, så att filtrera bort dem är vanligtvis önskade.
Tack .. Jag har faktiskt ett aktivt filter före ADC, så jag är inte alltför orolig för filtret aspekten. Man talar om utjämning signalen från opamp till ADC och i huvudsak för att undvika opamp att bli instabil. Jag är mer intresserad av laddningen innehav inslag i RC kondensatorn, snarare än filtrering kapacitet.

Den "avgiften anläggning är det som gör den till ett filter. Normalt innan en ADC du filtrera bort frekvenser över samplingsfrekvensen att förhindra aliasing effekter men i ditt fall att du faktiskt tar flera prover inom varje 1MHz cykel så att du förmodligen inte vill RC-komponenter missvisande vågform eller dess amplitud. Dina aktiva filter bör ha en cut off frekvens som inte är lägre än 2 MHz och helst mycket högre. Förväxla inte externa kondensatorer med den inre som används om du har en prov-och hållkrets inne i ADC, har de helt olika jobb att göra. Dessutom har du förmodligen inte vill kapacitivt ladda op-amp eftersom det kan bli instabil. Brian.

Varför min Filtret ska skära av frekvens måste vara över 2MHz? För närvarande har jag satt till 1.2MHz.

Om filtret platta gensvar på 1.2MHz det ska vara OK. De flesta filter kännetecknas av deras svar att ett visst antal dB nere på cut-off frekvens. Till exempel, om din-3dB punkten är 1.2MHz kommer du förmodligen fortfarande har en viss nedgång i nivå 1 MHz. När du talar om RC-filter, skulle jag inte förvänta sig en skarp knä i svaret så du skulle behöva ändra brytpunkt längre bort från den frekvens du mäter. Om frekvensen kommer alltid att vara 1 MHz kan det vara fördelaktigt att använda LC-filter men inte omedelbart vid ingången hos ADC. Brian.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back