Reg: RC-krets tidskonstant

S

sakthivel.eee

Guest
Hej Alla, Vänligen någon kan berätta vad som är laddning och tidskonstanten för den anslutna kretsen. Vänligen ge en förklaring Tack på förhand. Tack och hälsningar, Sakthivel.S

Kretsens överföringsfunktion är: Vout / Vin = [R2 / (R1 + R2)] / [mr * C * R1 * R2 / (R1 + R2) 1] där C * R1 * R2 / (R1 + R2) definierar kretsens tidskonstant således dags konstant = 1 ms När man talar om laddning och urladdning tid det brukar anta att du talar om spänning variation mellan 10% och 90% av spänningsmatning (11V). Till exempel, lossning från VCC (11 V) till 10% av VCC (1,1 V): Brinntid (10%) = time_constant * (- ln (0,1)) = 0,001 * 2,3 = 2,3 ms Läs här för detaljerad info: [ url] http://en.wikipedia.org/wiki/Time_constant [/url] Du kan beräkna konstanter laddningstid i tid domän (integrerad eller differentialekvationer, för hårt!) eller med hjälp av överföringsfunktionen (Laplace, lättare, det är vad jag använde). Jag hoppas att beräkningarna är rätt: p

Hej Hur kan man överväga två motstånd parallellt (C * R1 * R2/R1 + R2). eftersom 1K motstånd terminalen är kopplad till en positiv Supply & 10K terminalen är ansluten med minuspol.

Tidskonstanten är en parameter som beskriver laddning / urladdning process av en kondensator. Således måste man titta in i kretsen med tanke på kondensatorn. Och då är det lätt att kontrollera att både motstånd arbetar parallellt.

Hej! Jag är bara berätta vad jag vet i detta avseende theoritically .... i kretsen i början av pulsen, när Puls går från 0 till 11V eftersom kondensatorn inte kommer att tillåta några plötsliga förändringar i spänningen över den, i det ögonblicket kondensatorn blir kort så rinner inget currnet genom 10K motstånd, som den tiden går spänningen byggs upp över kondensatorn och strömmen genom kondensatorn kommer att minska samtidigt som strömmen genom 10K kommer att öka. när Kondensator fullt cahrged ström genom att det är "0" så, full currnet kommer i 10K vilket 11V / (1 +10 K) Så, för laddning måste vi ta väg 1k och 11nf .. . när dischrging det kommer att fullgöra genom 10K ....[ b] så, för lossning vi ta 10K och 11nf [/b]. baserat på dessa kan vi beräkna tidskonstanter av kretsen .... om jag har fel rätta mig ......... att tacka ....

Ja, du har fel. För inspänning = 0 (kortslutning) båda motstånden är parallellt.

Kära Malli, du r fel. Jag tänkte så där bara. men parallella kombination ger mig bara rätt resultat (Simulation). Men jag vet inte hur dessa två motstånd i paralle eftersom båda motstånden r anslutna till olika Tack batteripolen & Regrds, Sakthivel [size = 2] [color = # 999999] läggas till efter 1 minuter: [/color] [/size] Kära LVV, För 0 Voltage den är parallell. Men vi tillämpar 11 volt rätt? Sen hur det är parallellt. Tala om för mig Tack och hälsningar, Sakthivel.S

[Quote = sakthivel.eee] Kära LVW, För 0 Voltage den är parallell. Men vi tillämpar 11 volt rätt? Sen hur det är parallellt. Tala om för mig [/quote] * Det är ett 11 volt puls som går tillbaka till 0 volt. Således urladdning med 1k | | 10k. * För laddningen det är inte så lätt att se genom ren kontroll att båda motstånden är parallellt. Det är bäst att räkna ut (som det var redan gjort). Men som sista spänningen över kondensatorn kommer att lägre än 11 volt (på grund av spänningsdelare) kan man förvänta sig att tidskonstanten kommer att fastställas genom ett motstånd som är lägre än 1k. Som ett enkelt exempel, tänk dig att båda motstånden är lika. Då är tidskonstanten (R | | R) * C = 0.5RC och spänningen över den gemensamma jordbrukspolitiken är 0,5 * Vin. Som en allmän regel - i en linjär krets med bara en energikälla och endast en kondensator kan du lätt hitta tidskonstanten genom att svara på frågan: Vad är den effektiva motstånd för processen att ansvarsfrihet i kondensatorn om källan är inställd på noll.

Som LVV sagt är det bäst att beräkna kretsar beteende först och analysera det senare. Du bör inte försöka räkna ut hur ström flyter genom motståndets eftersom båda alltid har någon ström som gör systemet komplicerat att förstå och kan vilseleda dig. När det gäller den ekvationen, jag tror mina beräkningar rigth. Men man kunde räkna dem om du vill, det är inte svårt. Du kan alltid bekräfta resultaten i en simulator.

För en krets som denna (enda tidskonstant (STC) kretsar) kan vi hitta tidskonstanten genom att betrakta Thevenin motsvarande över kondensatorn. Därför blir det motstånden parallellt. vi måste titta från kondensatorn slutet i, e överväga en spänningskälla ansluten istället för kondensator, korta källan och hitta motstånd nu. Se Sedra, Smith "Microelectronic kretsar" appendix för fler sådana kretsar

Citat FCFUSION: När man talar om laddning och urladdning tid det brukar anta att du talar om spänning variation mellan 10% och 90% av spänningsmatning (11V). Först nu har jag upptäckt att det fanns ett fel i FCFUSION tolkning (inte i hans beräkning): Tidskonstanten förknippas med en RC-krets är inte rätt tid mellan 10% och 90% av laddning / urladdning. Dessa två punkter är relevanta för stigtid (stegsvar) enbart. Tidskonstanten är den tid som behövs för att nå 63,3% av den slutliga spänning (vilket i teorin uppnås vid oändlig tid).

Du har rätt, är tidskonstanten den tid som behövs för att nå 63,3% av slutligt värde, och det är hur jag gjorde mina beräkningar: Brinntid (10%) = time_constant * (- ln (0,1)) = 0,001 * 2,3 = 2,3 ms Jag kanske inte förklarade det ordentligt. Vad jag menade är att spänningen i en kondensator aldrig når spänningen noll eller maximal spänning, bara konvergerar torward det. Så när man talar om laddning och urladdning gånger vi anser att de värden 10% och 90% av maximal spänning. Det är bara en konvention om. Vissa människor använder 1% och 99%, eller 0,1% och 99,9%. Beror på hur mycket noggrannhet du behöver.

Hej, Tack för ditt svar. Nu kan jag förstå. Tack för din hjälp. Hälsningar, Sakthi

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back