Symbolisk krets simulator finns?

D

div

Guest
Hallå där:

Ibland behöver jag för att hitta den multi-port Z (J, S, T) matris
från en krets netlist (Spice netlist).

Då frågorna är:
1) Kan circuit simulator (Hspice) ge en multi-port Z (J, S, T) matris
produktionen?
Förslag på hur man kan kombinera flera 2-port matris i
multi-port matrix teknik är också välkomna.

2) jag inte bara vill hitta den numeriska lösningen utan också
vill hitta en symoblic lösning.Finns det någon krets simulator
att kunna göra det?
Till exempel har jag en 2-port nätet under
- L ------ L --
|
C
|
--- L ------ L --

Jag kan manuellt beräkna Z (J, S, T) matris med en
symboliskt uttryck.Men vad sägs om ett nätverk med
hundratals passiva element?Alla förslag / idé?

Om det inte finns någon sådan typ av verktyg, jag får överväga att
skriva ett gratisprogram att göra det.:))Tack
Div

Ja, sådana verktyg finns.Du bör leta efter SNAP eller Sapwin.Speciellt Sapwin har funktionen du begär.

Personligen har jag endast DOS-baserade XFUNC verktyg som levereras med källkod och kan hittas på www.simtel.net och andra platser.

Den kommer från 1991 och stöder grundläggande element som är beroende och oberoende ström eller spänning källor, idealisk opamps, rlc etc. Med dessa saker du kan bygga många saker, precis som AC motsvarigheter och så vidare.

Alla dessa beräkna Laplace överföringsfunktioner etc

the_penetratorŠ

En annan övergripande syftet är att använda en SPICE simulator för att utföra de mätningar som definierar de parametrar som du vill.Kör en hamn och avsluta alla andra hamnar i vad N hamn parametrar behöver och sedan hitta den spänning,
ström etc och göra indelningen.PSpice gör frekvens svep och matematiska beräkningar i sonden fönster så att du kan få ett diagram över parametern antingen rektangulär eller polär form.

http://www.analog-insydes.de/
Det använder mathmatica att beräkna kretsar i symbolisk form.
Det finns ett demo-program för att visa dess egenskaper.

Hej alla,

Det finns också andra verktyg.Det finns en särskild modul för Maple caled Sirap.En kollega använder det, att få helt impresive resultat.

Isaac från KUL är också en lösning.Är lite tunga att använda det men när du får tips finns det inga problem.Resultaten visas i Matlab-liknande form.

För ett tag sedan jag också hört om Symbolisk Spice.Aldrig sett det.Prova och berätta för oss ;-)

Hälsningar

Humungus

Bäste humungus och andra kolleger affischer,

sspice (Symbolisk Spice) är mycket trevligt, men lämnade en demo-version (SSPICE1.0).Den kan hantera upp till 6 analoga noder.Som tillåter endast 2-4 transistorer i kretsen.
Kolla här: h ** p: / / www.simtel.net/pub/pd/45184.html

TI räknare hade några minimalistic symboliska krets analysverktyg men du måste köra en dongle emu utöver TI-calc emulator.

För XFUNC (hjälpt mig mycket!): H ** p: / / www.geocities.com/hyiu00/ (kanske inte fungerar) och på simtel: h ** p: / / www.simtel.net / pub / PD / 24228.html

Hälsningar,
the_penetratorŠ

Sirapen är här från Maple (R)
http://www.mapleapps.com/powertools/syrup/Syrup.shtml

Humungus:
Kan du ge mer länkar om Isaac?

Tack
Div[citat = "Humungus"] Hej alla,

Det finns också andra verktyg.Det finns en särskild modul för Maple caled Sirap.En kollega använder det, att få helt impresive resultat.

Isaac från KUL är också en lösning.Är lite tunga att använda det men när du får tips finns det inga problem.Resultaten visas i Matlab-liknande form.

För ett tag sedan jag också hört om Symbolisk Spice.Aldrig sett det.Prova och berätta för oss ;-)

Hälsningar

Humungus [/ citat]

hej,

Detta är en länk till Isaac sida

http://www.esat.kuleuven.ac.be/micas/Software/Isaac/

I slutet av sidan finns en e-postadress.

Jag vet inte om det är gratis.

Hej,
Med PSpice softawre kan du simulera kretsar använder Schema för circuiit.

mems123

Kära vänner,
Jag tycker normalt, symboliska (analytisk) analysen inte används stora kretsar, på grund av mycket stora ekvation som inte handeable av mänskliga hjärnan!, så det är möjligt att använda demoversion av mjuk.
också det är möjligt att skriva node-admitance matris och ge det till Maple eller Mathematica att lösa det, men med en liten och sjukvård att göra detta utan några fel!

en annan advatage att använda en matematisk app.är att vanligtvis analytiska ekvationen är skriven veta beteende kretsen, och / eller för att optimera det, så kan du använda möjligheten av sådana program.att derivate ekvationerna och lösa dem.

bästa ...
Senast redigerad av goodboy_pl den 11 januari 2003 21:08, edited 1 Temne totalt

whit tinapro är possibile några typ av simboloc simulering

att mems_123: PSpice gör många saker, men aldrig symbolisk analys av kretsar: Att producera överföringsfunktioner visst symboliskt namn parasitics.
Ger NUMERISK inte ANLYTICAL lösningar.Det kan vara sättet att göra parameteric sopa att komma förbi detta och använda Excel och ...men det går för långt.

att goodboy_pl: Jag håller med.Jag hade en aktuell transportör (idén popped upp från Sedra's PhD!) CCII faktiskt.Den bestod av 20 transistorer, men jag var tvungen att använda bara 6 plus ideala källor och förenkla saker för att få exakt beskrivning av vissa egenskaper.(Gain och input resistance).

the_penetratorŠ

Överens om att symboliskt som är användbara för små och enkla kretsar.För mindre enkla åtgärder, även efter det nodal ekvationer löses,
kommer du fortfarande få mycket komplexa uttryck som inte kan hanteras med Cleaver tillnärmning och substitution.

hälsningar,
mwpro

Hej,

Jag skulle vilja veta om vissa av dessa symboliska solver kan hantera distribuerade element såsom transmisson linjer och andra vanliga RF / MW elemetns och output S, ABCE eller T matris?

flyhigh

Vilken är den bästa symbolisk krets solver Är det någon som vet?
(Maple, Mathematica? ... Etc)

Hej

Det finns också en liten symbolisk simulator för TI-89 och TI-92 räknare.det kallas symbulator.Jag använde det en tid och det var ganska snabb (än lösning för hand förstås) och mycket behändig

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back