Vad är annorlunda mellan 74LS serien och 74HC-serien?

E

eugenehhk

Guest
Någon kan berätta för mig vad som är olika mellan 74LS serien och 74HC-serien?
THX:)

74LS -> TTL serie

74HC -> CMOS serie

och jag tror att den viktigaste diff.är effektförlust.

effektförlust är mindre i 74HC än 74LS

THX:)
men vad är olika mellan TTL och CMOS?
Har de kompatibla med varandra?Om jag vill använda 7.400 som buffert, vilket är bättre? (TTL eller CMOS)

eugenehhk,
"LS" står för låg effekt Shottky.Det är en teknik som använder bipolära transistorer.Den första etappen av porten har insamlare "klämmas" till basen via en Schottkydiod.Dioden förhindrar den första etappen från mättar, vilket säkerställer att turn-off tid i detta skede kommer att vara minimala.
.
"HC" står för hign hastighet CMOS.Den använder komplementära MOS-transistorer, tillsammans med lågt motstånd uppnå hög hastighet byta.
.
"HC" är den snabbaste av de båda teknikerna.
.
Kompatibilitet beror på applikationen.En HC enheten kan Adriatiska havet en TTL-enhet, men inte vice versa.Anledningen är att den ingående kopplingspunkt i en TTL enhet är normalt cirka 1,6 volt.Den CMNOS output typiskt sving är nästan järnväg till järnväg.Men den garanterade "1" state utspänning en TTL enhet är normalt cirka 2,4 volt (För en 5V leverans).Den ingående kopplingspunkt i en CMOS-enheten är normalt cirka 1 / 2 matningsspänningen (2.5V för en 5 V matning).Som ett resultat kan du inte få tillförlitlig prestanda genom att köra en CMOS-ingång direkt från en TTL-utgång.Du kan delvis motverka detta problem genom att tillhandahålla en pull-up motstånd från TTL produktion till leverans.
Hälsningar,
Kral

Hej,
Det finns många familjens i 74XXX serien förutom LS och HC.
Liksom Kral uppgav korrekt typ som används beror på vad som driver
ingången till porten, och även vad produktionen av porten kör.

Bruce

Och det finns en annan familj än TTL den mostfastest är ECL baserad ina variation av diffamp.

Jag trodde det faktiskt design techiniques i OPAMP Jag tror att jag fick gå in i djup tacksamhet för en ny tanke ....... jag försöker få det i några dagar ......

angående LS och HC kan du få ut mer av faktablad från någon aktör med
teknisk specifikation, eller gå via någon "logik familj" ämne i någon digital bok.

Du kommer att få ytterligare info.om fler familjer också.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back