Vad är skillnaden mellan schematiska och layout?

R

renzworldc

Guest
vad är skillnaden mellan en schematisk och en layout?:?:

En schematisk visar en schematisk layout och en layout är en PCB layout

En schematisk är en "Circuit diagram" eller en teckning av hur det kommer att fungera. En "Layout" är kretskortet, data för fysiska bit som den elektroniska kretsen är på.

på ett kretskort desgin programvara efter att den schematiska och Autorouting är layouten framställdes som är en representation av kretsen i form av sammankopplingar och vior. MI rite ..! eller måste jag lägga till något wid det ..? :?:

Ta bort "Autorouting". Som kommer sist, du designa din schematiska, transfer till PGB och "layout" dina delar på tavlan så dra den (eller autoroute det). Tänk dig att du har en låda med komponenter, och en liten suqare att passa dem i. Lägg dem på torget, "lägg dem" på de platser du vill ha dem på bordet, därav "layout". När det har "lagt ut" så kan dirigeras. : D

Schematisk är en topologisk representation av kretsen. Det behöver inte nödvändigtvis berätta allt om fysiskt genomförande av kretsen, men schema är lättare att läsa och förstå, att jämföra med layouten. Layout (kretskort layouten) är en geometrisk modell av kretsen. Det är oftast avsedda för tillverkning. Olika layouter kan göras för en och samma schematiska, om det behövs. PS Personlig berättelse där ordet "layout". Jag kom till min flickvän (vid den tiden) plats en kväll. Hon är inte en ingenjör - hon har en humanitär / finansiell bakgrund. Hon frågade varför jag har en fråga titt på mitt ansikte, och jag berättade för henne att jag har ett oavslutat layout som beror snart. Hon frågade om hon kunde hjälpa mig med det. Jag frågade henne vilken del hon hade i åtanke: "lägga" eller "ute" ... :)

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back