Vad kan orsaka VCO dra?

M

mckinson

Guest
Killar, vad kanske leda till att VCO dra? Jag tycker toppen fasfel för första bettet är mycket hög. Kanske strömmen från effektförstärkaren feedback till VCO, orsakar frekvensen dra. Men jag vet inte vad orsaka detta problem. Någon kille, kan ge några förslag? Bästa hälsningar!

Behöver du mer information, men min första vild gissning är att du är AC koppling av data på VCO Tuning Port. De data, för att bilda en spänning, typiskt har en icke-DC-innehåll. Så när du överlagra AC data med DC avstämningsspänningen din faslåst slinga, får du en tillfällig inställning av VCO bort av steady state faslåsta stat. Vad några gör är att sändas i en meningslös huvudet på "alla F: s" (0101010101 ...) data för att låta VCO lösa innan användbara data skickas.

Hej Om du arbetar i Direct konvertering kan effektförstärkaren bekymra dig VCO beroende på sin position på brädan och det är frekvens. försöker shieldings för att se om det är en utstrålade eller leds fråga. Om genomföras, titta noga på lay-out. hoppas att det hjälper. Rayan

Uppskattning för kommentarerna, är frekvensen av VCO samma som sänds frekvens. Så att VCO är mycket känslig för effekten återkoppling från effektförstärkaren.

VCO dra beror på den dåliga isoleringen från VCO tankkretsen till externa kretsar (som utförs eller utstrålad). Om ditt problem är verkligen beror på att dra, kan du lösa det genom att förbättra sin isolering. En enkel sak du kan prova är att lägga till en buffert förstärkare mellan VCO och PA väg. Om du tycker att det är dyrt, kommer en del människor lägger en pi / T dämpare mellan VCO och PA vägen under förutsättning att du har viss makt kan vara trade-off. Skärmning, lägga frikoppling cap (Resonansfrekvens vid TX / VCO freq.) På alla kraftledning och dataledning är också viktiga.

Först stort tack för era vänliga kommentarer. Den Tranceiver integrera bufferten i den. Och vi lägga 2 dB dämpare för att effektförstärkaren ingång. Nu har jag ingen aning om hur man kan fixa det problemet?

Har du kollat ​​- VCO Likströmsaggregatet linjer - VCO tuning spänning ingång under sändning, med hjälp av ett oscilloskop? [Quote = mckinson] uppskattning för kommentarer är frekvensen av VCO samma som sänds frekvens. Så VCO är mycket känslig för den makt återkoppling från effektförstärkaren. [/Quote]

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back