Varför strömmen inte är rätt?

W

wjxcom

Guest
Hej alla: Jag designar en classAB OPA, kan denna opa finns i tidningen "En högpresterande Micropower Switchat Kondensator filter" writed av Rinaldo Castello och Paul R. Gray. Men när jag utforma denna OPA, jag hittade ett problem: I denna opa (kan schematiskt denna opa finns på den bifogade filen) för förspänningskretsen för PMOS-transistorn är den nuvarande 10U när W / L av PMOS är 12/2 och m är 2, är strömmen av NMOS 10U när W / L av NMOS är 10/2 och m är 1. i OPA, jag tror strömmen M29 och M30 är 100U, så jag gör w / l M29 och M30 är 12/2 och m är 20. men efter simuleringen, är strömmen av M29 och M30 endast 60U! Jag vet inte varför! hjälp mig snälla, thanx!

Vi vet inte din drift spänning, transistor modeller. Men du har simuleringen resultatet. Så kolla alla strömmar och hitta där det skiljer sig från förväntat värde.

Hej FOM: Jag tror att transistorn modellerna finns på den bifogade filen som heter csmc.lib. Jag har simulera kretsen och jag vet inte varför strömmen M29 och M30 är bara 60U! ser!

Kontrollera driftslägen hos transistorerna där strömmen är 60U. De kan vara av mättnad och i triod. Om de är fortfarande i mättnad, men fortfarande har fel, prova att öka L i dessa transistorer samtidigt W / L konstant. Detta skulle leda till högre rds därmed mindre ström fel (men jag tvivlar på att det är ditt fall som 40% fel är för stor, förmodligen dina transistorer är ur mättnad).

Hej som jag ser i den schematiska M8 och M6 genererar ström på M30 eller vice versa. i quaesent, VGS2 + VGS4 = VGS8 + VGS6 men storleken M6 och M8 är 10 tider av M2 och M4. så är Vt2 inte lika med VT6 och VT4 inte är lika med VT8 och från schematisk, är Vds2 inte lika med Vds6 och VDS4 inte är lika med Vds8 därför ström av M30 inte är 10 gånger i M2. Om du vill ha exakt 10 gånger måste du ställa dem manuellt med avseende på simuleringsresultat. (Fin tunning) gäller

Hej ieropsaltic: från simuleringsresultaten, fann jag att dessa transistor DO i den mättade regionen! kanske jag ska försöka öka L i dessa transistorer samtidigt W / L konstant som du sa! Hej hr_rezaee: thanx dig att hjälpa mig igen. från resultatet, är Vds2 inte lika med Vds6 och VDS4 är inte lika med Vds8. du är min frälsare! Samtidigt har jag en annan fråga: transistor M1 är M2, M5 och M6 PMOS-transistorn, om huvuddelen av dessa transistor ansluta till AVDD (dvs. strömförsörjning) och inte ansluta till källan av dessa transistor, då nuvarande av M1 och M2 är 7U, snarare än 10U! Det är så konstigt! kan Vds av dessa transistorn gör problem!

[Quote = wjxcom] Samtidigt har jag en annan fråga: transistor M1, M2, M5 och M6 är PMOS-transistorn, om huvuddelen av dessa transistor ansluta med AVDD (dvs. strömförsörjning) och inte ansluta till källan av dessa transistor, då strömmen av M1 och M2 är 7U, snarare än 10U! Det är så konstigt! kan Vds av dessa transistorn gör problem! [/quote] Ja, jag tror svaret är Vds. se simuleringsresultat.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back