alternativa metoder för skapa egna energimätare

V

visva

Guest
jag är i arbete skapa egen energimätare. Jag har sökt ADE775x, ADE776x serien. men det är att ha någon svårighet att göra detta (transformator, shuntmotstånd .. etc,). så någon hjälpa mig. Finns det några alternativa metoder (IC Circuts .. etc.) för att mäta energi för enskild fas. Här vill jag visa detta värde energimätare i LCD med mikro styrenhet (89s52).

För att få en exakt siffra på din energiförbrukning du behöver för att få ström och spänning, multiplicera dem och sedan multiplicera dem med cosinus för vinkeln mellan dem, dvs VA Cos phi. Om du anser att den nuvarande konsumtionen beror främst på resistiva laster (elektriska ugnar, elvärme, elektriska duschar), sedan cos phi termen kan försummas. Men om du inte har dessa stora avancerade användare och har en hel del transformator drivna produkter, då du kommer att få en siffra högre än det verkliga värdet. Likaså om nätspänningen är konstant, behöver du inte ta hänsyn termen, men i de flesta länder nätspänningen hålls endast + - 10%. Så en rå åtgärd skulle vara att mäta strömmen och sedan displayen (gånger nätspänningen) som kW, dvs för en nominell 230V nätspänning, om matningsströmmen var 8.2a, kommer displayen läste (8,2 X 230/1000) = 1,88 KW. Frank

Jag vet hur beräknar energi. men jag måste veta vad som är kretsar eller IC (komponenter) för att beräkna energi.

kan du hitta många av Googles sökning. Jag ska ge det här en av mina

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back