Ampacity (strömförande kapacitet) = absolut max ström?

S

siongboon

Guest
Har ampacity (nuvarande betyg eller strömförande kapacitet) innebär också absolut maximal ström för kabeln? Tack.

Beror på vem som citerar värdet. Om det är NEC, så ja. Du kommer att upptäcka att värden ofta citeras i fråga om att en temperaturhöjning eller en spänningsfall. Detta får konsekvenser i fråga om att isoleringen rating, och / eller den tillåtna spänningen sjunker i programmet. Du kan köra mer ström än klassad, men du måste skydda ledaren / isolatorn från de destruktiva effekterna av värme.

Hej GetDeviceInfo har jag varit förvirra vissa av uppgifterna i hemsidan på ampacity betyg. Exempel: En kabel AWG16 har en strömgräns på ca 3A, medan en annan referens anger att strömmen är 22A. Den nuvarande ampacity annorlunda är för bred. Base på min beräkning gissa. Jag tror att båda är korrekt som din beskrivning. Kan jag säga att 22A är den absoluta maximum av kabeln? och att 3A är den rekommenderade strömgränsen genom kabeln. Så alla aktuella större 22A är effektivt farligt eftersom kabeln kan brännas ut en dag. Kan jag säga att ampacity av en viss kabel är tillämplig på DC och AC ström.? Tack för ditt råd. Siong Boon

strömmar betyg är tillämpliga för DC eller AC. Tyvärr kan jag inte säga vad man kan säga om ämnet.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back