ARM SoC Design, Behöver du hjälp att komma igång

T

tariq786

Guest
Hej Killar, jag en ASIC / FPGA designer som kan skriva Verilog-kod, syntetisera den och Place & Route det. Jag är ny på ARM världen. Jag undrar hur kan jag ta en Verilog-kod och omvandla den till ARM montering. Vad är verktyget kedjan krävs och var du kan få det? Jag är också förvirrad om vad man ska använda när jag hör så många ord som ARM Artisan Fysisk IP, Logic IP, Standard Cell inbyggda minne Kompilatorer, Gränssnitt IP. Kan någon belysa vad är dessa, när och var du använder en av dem. Alla pekare eller handledning kommer att vara mycket uppskattat. Tack Vänliga hälsningar,

Hej tariq786 är ARM en processor som behöver assemblerkod att köra ett program, det finns något samband med Verilog! Verilog används för att koda beteende processorns ARM. Logik IP = standard cellminne kompilator är ett namn sade ett verktyg för att generera minnet instans måste användas i din design. Interface IP är till exempel en USB-ip, för detta exempel normalt två delar en fysisk grund av vissa kuddar som behövs för USB och den andra delen på RTL-nivå eller makro som redan placerats som alla innehåller behövs för USB-protokollet. men det kan vara en I2C, SPI, UART ...

Hej RCA Dude tack för svaret. Egentligen har jag en Verilog kod för cortex M0-processor. Jag undrar hur ska jag använda det? Tack för att rensa bilden lite.

ARM-processorn används Amba bussen för att komma till minnen (RAM / ROM / EEPROM) och gränssnitt (via register kartläggning). Jag förväntar mig att CM0 har även bit-banding adress? Jag förväntar CM0 fungerar som CM3, sedan på adress 0x000 du har adressen stackpekaren, 0x0001 återställningen interupt vektor ...

rca ditt sista svar är inte klart för mig. Berätta hur du bäst använder cortex M0 verilog kärna som jag har. Tack

eh, att designern jobbet! Du behöver läsa ARM dokumentation som förklarar hur kärnan fungerar. Först din kärna behöver en återställning och en klocka. När återställningen är avförd och klockan är igång, kommer kärnan läsa adressen 0x00000000, som innehåller återställningen avbryta vektor, som menar, kommer kärnan att hoppa till det avläst värde att fortsätta att köra programmet, ARM assemblerkod. Om min ihåg är korrekt nästa adress är initieringen stacken adress pekare. Sen att göra allt detta, kommer kärnan utföra en läsning genom AMBA bus kod föredrog buss till tillgång till koden. Du måste ange vilken typ av minnen kommer att innehålla återställs avbryta vektorn och assemblerkod ..., RAM eller ROM eller EEPROM, eller flopp, jag vet inte. Om du redan instansierar en kärna kommer att göra detta en vara som vanligt, du går igenom gränssnittet för att veta vad kärnan behöver.

Sir, jag vill lära ARM Cortex M0 Verilog-kod, men jag får inte den code.please skicka koden till me.any hjälpa kommer att vara mycket uppskattat.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back