Automatisk ansiktsigenkänning av en film tecken

A

alak

Guest
Jag har anvisade ett projekt om automatisk ansiktsigenkänning av en film tecken med MATLAB som en del av min läroplanen. Jag vet inte varifrån ska börja. Kan någon hjälpa mig???

Hej, jag upprepar mitt svar här. Du kanske inte har sett det i din andra tråd. Det är inte en lätt fråga. Det är lätt att skriva ett program som kan känna igen främre upprättstående ansikten med måttlig noggrannhet (% 70 eller så), men i ditt fall behöver du en algoritm som kan känna igen ansikten oavsett pose och belysning. Det finns ingen perfekt lösning på detta problem ännu. Du kan börja studera från [url = http://www.face-rec.org] här [/url]. Det finns MATLAB-koder för några av de enkla algoritmer ansiktsigenkänning i MathWorks webbplats. För att känna igen ansikten måste du identifiera dem först. Det är en välkänd metod för detta, vilket förklaras i en artikel skriven av Viola-Jones. Bara google det och du kommer lära sig detaljerna. Det är en implementering av denna metod i OpenCV. Om du vill använda MATLAB, finns det också en hamn av den i MathWorks webbplatsen Jag använde både implementationer och de fungerade bra. Du behöver bara hitta lämpliga xml-filer som innehåller de utbildade klassificerare. Hälsningar ...

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back