Battery Chargers

L

Lord Loh.

Guest
Jag har läst alla tidigare trådar på Batteriladdning kretsar och undrade att genom en grundläggande laddare krets som kräver ström för att ladda, hur kan jag behålla den nuvarande,

Om jag placera en strömbegränsning motstånd, inte skall utgöra en potentiell avdelare med cellen och ge ett lågt spänningsfall över avgiftssystemet cellen?

Jag antar att jag kan betrakta motståndet i cellen stora som jag koppla in den parallellt med laddningen källan.Den nuvarande form målet cell skall motsätta strömmen från källan cellen.Och eftersom avgifterna mål cellen, det spänningsnivå skall incerease och så skall det nuvarande leverera kapacitet.Och det är "motstånd" skall öka ytterligare.Är min assumtion korrekt?

Så behöver jag för att minska spänningsutgång över terminaler källan avser avgifter mål batteriet?

Och hur mycket ström skulle ett NiCd-cell behov av snabbladdning (1 / 4 omdömen?) Och underhållsladda (1 / 10 omdömen?)?

Please guide me ...

Tack.
Ledsen, men du måste logga in för att se denna bilaga

Citat:Det finns flera vanliga metoder för laddning Nickel batterier.
De är alla relaterade till längden av avgiften cykel som bestämmer den rekommenderade laddningsström.
En långsam avgift (eller låg avgift) består av en relativt låg laddningsström, typiskt 0.1C, ansökt om cirka 14 timmar som fastställts av en timer.
En snabb Avgiften gäller en konstant ström på ca 0.3C till batteriet medan en snabbladdning tillämpar en konstant ström av 1C eller högre.
Både snabbt och snabba laddningscykler kräva att laddningsström säga när batteriet blir fullt ut.

IanP skrev:Citat:

... En långsam avgift (eller låg avgift) består av en relativt låg laddningsström, typiskt 0.1C, ansökt om cirka 14 timmar fastställs av en timer ....

För NiCd batterier 14h Laddningstiden är ganska standard ..

Ett friskt batteri kommer aldrig 0V och NiCd batterier skall inte tas ut innan det släpps ..
Spänning på ett urladdat batteri är inte så viktigt - du ladda den med en konstant ström och göra om det krävs tid ..

Hälsningar,
IanP

hej

Du kan använda en bock uppsving omvandlare också som en laddare.

regaeds

Så vad kunde jag säga upp spänningen för en NiCd?För närvarande är jag tänker på 1.35V.

Eller ska jag ladda batteriet i 14h utan att bry sig om avslutande spänning.

Min applikationen kräver en snabbladdning.Jag ska laddas robotar i en dockningsstation.Så ska jag ansöka ett 1C laddningsströmmen för 2h (med timer) och sedan växla i oändlighet sippra läge därefter?

Vad händer om roboten dockad inte släpps helt?I detta fall är det oklokt att inte börja laddas med 1C i 2h?

På vissa site jag läste att NiCds ge konstant 1.2V tills de uttömma sin makt till fullo då spänningen sjunker abrupt.Och laddningen är en endoterm process och Joule uppvärmning och endoterm reaktion cancle ut varandra och battries är vid rumstemperatur när battries är fulladdade, de börjar joule uppvärmning.Så det verkar som temperaturkännande är det bästa sättet att avsluta laddningen processen.Har jag fått allt detta korrekt?

Please help.

Tack.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back