Begäran av råd för FPGA och CPLD

A

atmaca

Guest
Hii allt Im en nybörjare på FPGA och CPLD. Och jag vill lära sig dessa ämnen. Kan du ge mig råd ett sätt att ändpunkterna och framåt. Tack så mycket,

Har du för avsikt att använda antingen en teknik? Om ja (och jag tror det, o) då det bästa sättet är att få en billig CPLD eller FPGA Evaluation Kit som har några lysdioder och knappar (eller mer fina funktioner som PS2, VGA osv). Det sätt jag började var med Cypress programvara som kom med en VHDL bok ... men det var ganska många år sedan (o, För utvärderingskort är det bäst om du tittar på tillverkarens hemsida vad de har listat ... antar du kommer med antingen Xilinx eller Altera ... även XESS har några trevliga FPGA styrelser som är ganska billig ( www.xess.com ). För konstruktion posten själv du måste bestämma vilken väg är bäst för dig ... antingen några trevliga högnivåspråk som VHDL eller Verilog eller göra schemaritning sätt. schemaritning kan vara rimligt för en start om du redan är bekant med generiska TTL operationskomponenter eftersom de flesta verktygen redan innehåller TTL bibliotek ... LBNL: Fortsätt att läsa detta forum och sök efter CPLD / FPGA ämnen eller de använda språk ...

Kanske något kan fungera för dig som det gjorde för mig (o, du kan kanske be din återförsäljare om de har några äldre CPLD / FPGA kit som inte statsstödda längre men markerna är fortfarande tillgängliga ... som Altera APEX familjen exempel ... Du kan sluta med en FPGA kit för gratis (o, (är det "en FPGA-kit" eller "en FPGA-kit", o) PS:? Om du väljer mellan CPLD och FPGA .. välj FPGA. .. så mycket roligare ... speciellt körs PacMan på en 2-chip design (o;

Är det möjligt att lära sig två metoder samtidigt, eller är det bättre att koncentrera sig på en. Om svaret är det andra, gör som en av dem du erbjuda? Tack

Från design posten finns det ingen större skillnad i Verilog / VHDL / scheman post ... bara att CPLD har gränser i storlek och speciella inbyggda funktioner som RAM, PLL, multiplikatorer eller ens kärnor CPU ... Jag började först med CPLD som den gamla 16V8 och flyttade sedan över till ispLSI1016 (båda från Lattice). CPLD är bra för enkel konstruktion som adress avkodning, enkla state-maskiner för PC-Card-gränssnitt etc. Slutligen detta år jag gått över till FPGA eftersom vår design mer och mer funktioner behövs inuti ... och jag verkligen tycker om att använda FPGA. .. du blir beroende av "vad kan jag passa in". På CPLD du träffar ganska designen begränsar mycket snabbt (o,.. Om du planerar att göra din egen design så FPGA är inte lätt att hantera eftersom de bara kommer i fina TQFP eller BGA-paket CPLD du hittar lätt i socketable PLCC paket också mer CPLD finns i 5V toleranta IO versioner än FPGA Vad menar du med "erbjuder ni" (o.?;

Jag har MAX-plus II-programmet. Med detta, kan vilka CPLD programmeras. Vilken typ av en design kit erbjuder ni för mig? Tack

Jag vet inte dit enheter stöder ... beror på vilken version du har ... titta på Alteras hemsida för enheter som stöds ... eller det bör finnas viss enhetskonfiguration alternativ där du kommer att se stöds gång beroende på version / licens ... Altera föreslår att du växla över till Quartus II-programmet ... vill för de nyare MAXII enheter ... Design-kit erbjudande? Jag erbjuder bara några råd (o, men jag antar att du menar "föreslå" (o, detta beror på dina behov ... vilken budget .. slutliga avsedda applikationer ... Altera har en lista av deras egna och 3: e kit parts utvärdering: hxxp :/ / www.altera.com / produkter / devkits / sats-dev_platforms.jsp

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back