Behöver Information om processorfamilj

A

alpeshchokshi

Guest
Hej vänner, jag behöver information om processorfamilj och dess klassificering enligt exempel intel en av processortillverkaren ... sin färdplan är som 8080.8085,8086, pentimum serier .... likaså skulle jag vilja veta den största aktören på marknaden i processorn industrin också deras olika famlies av processorn. Jag skulle också vilja veta arkitektur skillnad som RISC, CISC etc. Vänligen skicka mig en länk eller information om ovan. Tack,

I RISC-motorer: Det kommer att bli mindre betungande i H / W med mindre instruktioner och mer börda på kompilatorn. Det bästa exemplet är ARM-baserade pipelinade arkitekturer. I CISC kärnor: Det kommer att bli mer buden i H / W med stora och komplexa instruktionsuppsättning som flytande pint arthemetic, MUL, comands DIV och mindre belastning på comipler. Bästa ex är din Intel kärnor och processorer nätverk. regds .., abid

Det finns en annan familj mikroprocessorer Called MIPS. dess en RISC-arkitektur. u ska hitta allt om det i www.mips.com och det finns också Tensilica u bör titta på det också .. det är vad jag vet .. om någon know mer det skulle vara tacksamma att nämna dem . min fråga är hur kan jag lära mig att utvecklas i dessa poster (om jag inte arbeta med dem) är de disponibelt som byggsatser?

kan u ge mig några exempel på RISC och CISC arkitektur familj ...

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back