Boot-bandet komponenter

M

mido46

Guest
Hej,
Jag har för att utforma en H-bridge inverter och jag måste förstå innebörden av att använda en boot-bandet diod och kondensator med föraren av switch?
Tack på förhand
Mido

I full (H) och en halv bro omvandlare behöver du köra gate (er) i övre transistor (n) med spänning som överstiger det DC-link voltage att få dem mättade.Få sådana rised spänning för föraren kretsen roll bootstrap komponenter.Ett annat sätt för korrekt driver transistorer använder en utlösa transformator.

APP del av chip bör berätta för dig.

theyhave begränsningar dont de .... vad som händer när du går på någon belastning med bootstrapped jobbies?

ja, så i alla fall, de bootstrap hög och låg sida förare-de är dåliga nyheter ibland ............ för när du är på någon belastning .... du inte byta ..... . och problemet är bootstrap kondensator måste laddas upp och det går inte att ladda upp när det inte finns någon koppling händer .......................... .. så kanske du talar om att få din puls transformator hi sida föraren ut ur skåpet och använder det nu?

Du kan använda också en avgift pumpen att hålla bootstrap cap alltid ut även när ingen last är närvarande

paurelian ... men avgiften pumpen åtgärder fått genom byte av fets .... och om du har en grön "psu sedan på någon belastning du inte byta fets .... och blästrat ladda pumpen cap inte tas upp, det utsläpp .... så detta är ditt problem.

eftersom det ibland möjligen försöker slå på den övre FET då det
icke har spänningen till ordentligt sväng på övre FET .........

och BANG !!!!!!!!!!!!!

på allvar, jag var på en eklektisk driva företaget och IR2110 (?) eller liknande användes.

den fets hållas om blåsning.

Invertern behöver inte bara vara på lasten, men det måste finnas tillräckligt driftcykel föra att öka cap laddas upp .. vilket inte är lätt.

Om du på full belastning hela tiden sedan inga problem.

För låg frekv inverter u kan komma undan med opto föraren ....... några KHz.

Otheriwse Laszlo Blogh har dokumentet för dig ..... om MOSFET körning .... sökning www

----------------------------------------
Gate köra transformatorer finns inga skämt dock och behöver massor av komponenter för att göra dem effektiva ... vilja stänga BJT:
s etc

Jag tvivlar inte på att dessa killar har lyckats spränga sina FETs av felaktigt använda bootstrapped förare.

Men det
är i allmänhet inte sant, att du inte kan använda en IR2110 drivs H-brygga utan last.Ja, du måste hålla ett minimitullen cykel för låg-side växlar att hålla bootstrap kondensatorer debiteras.Ni kan stänga av inverter helt, och du kan börja med full ström, om du följer en viss sväng på förfarandet att ladda bootstrap kondensatorer första.

Som en ytterligare kommentar, nämnda förare har också en låg spänning lås, så de inte orsakar MOSFET desaturation även med urladdat bootstrap kondensatorer.Men jag kan föreställa mig, att du får problem i vissa fall,
t.ex. med en transformator belastning och ingen effektiv över långfristiga skydd.

OK tack FVM,

ledsen att det var "Laszlo Balogh" vem som gör en mycket bra artikel om hög och låg sida gate förare.

om du google det du hittar den.

Jag gjorde några försök med ir2184 och ir2104 grind förare och dessa drivrutiner fungerar bra även utan last.om boot cap, beroende på din totala grind input locket på din MOSFET du välja värdet för uppstart cap.100nF att en önskad värde.med sådan boot huven kommer du att hålla den höga sidan om för ~ 8msec använda en MOSFET med ~ 1400pF input cap.att ta ut sådana huven behöver du max 10usec.med tanke på ovanstående resultat kan du göra några beräkningar för att bestämma vad som kommer att vara max byter frekvens och driftcykel.också att du kan öka denna boot cap att tillåta en längre tid för högt för att vara på.Jag försökte också wth 2.2uF och jag fick ~ 170msec.l6384 faktablad har en bra beskrivning om hur man kan beräkna boot cap enlighet med MOSFET specifikationer.
Jag hoppas att ni undesrtood lite av phenomen.
Ledsen, men du måste logga in för att kunna se denna anslutningskrav

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back