Creative CD fjärrkontroll (IR)

H

Hishamsaleh

Guest
Hej,
Jag vill använda kreativ CD-Rom fjärrkontroll som en sändare cos den har många knappar och liten storlek.Frågan är hur kan jag veta koderna och freq den använder för att göra min mottagaren.gör någon visste sätt att analysera det?eller har du datablad här fjärrkontrollen?

tack

Jag tror att om jag använde följande krets det räcker ...för Freq bara!
men jag behöver mer information om det att veta plz.

Detta är det meddelande som skickades med kopplingsschemat

Notes:

Q1 är en NPN Foto transistor som reagerar på IR.Q2, 3 och 4 2N2222 transistorer.High-Z hörlurar bör anslutas till utgången av transformatorn staten på PHONEJACK1.Projektet ska användas med IR-sändare lyssna på schemat sidan.Den kan också användas för att lyssna på IR fjärrkontroll (dvs. TV-fjärrkontroll) och naturliga IR (solen, etc.).Lägga till en lins till Q1 kommer att öka utbudet av denna enhet, men anpassningen kommer att dificult i bästa ..

Hej,
Jag gjorde samma sak för en NEC80 (Kenwood) fjärrkontroll.
Protokollet är inte samma tror jag, men om du skulle ta en titt på Jesper Hansen: s webbplats på YAMPP MP3-spelare kan du ladda ner källkoden och modifiera den.Den YAMMP kan avkoda den kreativa protokollet.
Ta en titt på hans site h ** p: / / www.yampp.com

Detta fjärrkontrollen arbetar mellan 36-38 kHz och du kan använda smarta 3-pin IR IC-mottagare (SFH506, TSOP1736, TSOP1836, IS1U60, SFH505A, TSOP1838, TSOP1738 ...).Vill du kontrollera något på PC (via RS232-port) eller en fristående enhet?
Om du vill kontrollera PC så kan du använda denna krets:

hälsningar
meax98

Naturligtvis kan du göra det gillar fristående krets med eller utan MCU.Använd något av ovanstående 3-pin ICs och ansluta dem som på schematisk och övergå till MCU ingångsstiftet eller grunda vissa transistor.

Exempel med MCU (12C508 eller 12C509) länk:
http://www.rentron.com/3-bit-infrared.htm

Du kan göra detta med någon MCU (PIC, AVR ,...)

Exempel med standard transistor länk:
http://www.rentron.com/remote_control/Fire-Stick-I.htm

Du kommer att se projektet med Holtek decoder / encoder IC, men du behöver inte den delen, att bara titta på att det du behöver.hälsningar
meax98

vanligtvis, i MP3-eller CD-spelare, är nyckeln dekodern att använda A / D.
Du kan söka nyckeln dekoder i huvudenheten, om det är A / D-typ, då du bara skapades en resister stege i fjärrenheten.kretsen är mycket enkel.

Hej,
Om du vill styra datorn eller något via datorn och du har både Creative CD-ROM och avlägsna prova det här programmet www.girder.nl eller så kan du göra din egen IR Reciver för någon RC5 fjärrkontroll http://www.girder.nl/ links.php? Link = 120 för att arbeta med detta program.Det har många plugins för input och output.
Hälsningar
Pawel

Jag har använt en med winLirc och balk att styra min dator.WinLirc har en konfigurationsfil för det.Och koder för varje knapp i den.Jag lägger den filen till det här inlägget.
Ledsen, men du måste logga in för att se denna bilaga

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back