datakommunikation över 25 kHz-kanaler

M

mowgli

Guest
Jag skulle vilja veta vilken är den nuvarande toppmodern vågform för datakommunikation över en 25 kHz kanal i UHF-bandet 200 till 500 MHz. Jag bokföring denna begäran eftersom någon sade mig att det finns radiomodem kan datahastigheten i intervallet 100 kbps över denna typ av kanal: det verkar vara en alltför hög datahastighet till mig för ett smalt band kanal! Så om ett sådant system gör det finns Jag är mycket nyfiken på hur det fungerar. Länkar till kommersiella / Lärorika skulle vara mycket användbar. Tack Mowgli

BW beroende symbolhastighet (inte bithastighet). Således, om du tar 16-QAM (4 bitar per symbol), 100 kbps -> 25 k Symboler / s, och sedan en BW av 25 kHz är tillräckligt bra. - B

Kära Bulx, jag uppskattade ert svar, men det var inte vad jag bad om. Jag är medveten om den gräns som utgörs av kanalkapaciteten sats av Shannon C = B log2 (1 + SNR) att för en 25 kHz-kanal och en mål känslighet 10 dB ger oss den teoretiska kapacitetsgränsen av 166.455 bps som ligger i intervallet av bithastigheten jag bad om information. Vad jag är intresserad av är att veta om det finns system som faktiskt genomför ett radiomodem kan datahastigheten i intervallet 100 kbps i 200-500 MHz trådlösa kanal för siktlinjen kommunikation i rörlighet (markbundna och eller flygelektronik). Alla bidrag till diskussionen eller hänvisning till specifika enheter datablad blir wellcome. Mowgli

Ha! inte tänka på det! Tack för att korrigera mig. Så man kan ta reda på är om den påstådda bithastigheten inkluderar redundanta ECC bitar. - B

Även om bandbredden calc är korrekt, det ignorerar den övergripande faktor: Shannons gräns. Du kan inte skicka som har att datarate utan att ha en enorm felfrekvens. - B

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back