Detta PIC16F676 INT-kod fungerar inte? eller min pic16f676 skada?

D

d@nny

Guest
org 0x00 goto främsta org 0x04 Gå INTR huvud: banksel Ansel movlw B'00000000 'movwf Ansel banksel PORTA clrf PORTA banksel TRISA movlw b'00000100' movwf TRISA banksel PORTC clrf PORTC banksel TRISC clrf TRISC banksel INTCON BSF INTCON, 7 BSF INTCON, 4 BCF INTCON, 1 banksel OPTION_REG BCF OPTION_REG, 6 FIN: Gå FIN INTR: movlw 0xff movwf PORTC banksel INTCON BCF INTCON, 1 retur slut

Har ni lämna denna enhet med 12v, som du gjorde med den andra PIC? : Shock:

[Quote = bigdogguru, 939.488] Har du förse denna enhet med 12V, som du gjorde med den andra PIC? : Shock: [/quote]:-D NEJ faktiskt jag har nu valt int på fallande kant. den int0 är upp med 4.7K och fäst till marken med en mikro-knapp, men det godtar int när jag släpper knappen men inte på tryck på knappen gör på stigande flank

Jag har fixat koden. Detta är det: [kod] processorn p16f676 inkluderar "p16f676.inc" __ config _CPD_OFF & _BODEN_OFF & _MCLRE_OFF & _PWRTE_OFF & _WDT_OFF & _INTRC_OSC_NOCLKOUT org 0x00 goto främsta org 0x04 Gå INTR huvud: banksel Ansel movlw B'00000000 'movwf Ansel banksel PORTA clrf PORTA banksel TRISA movlw b'00000100 'movwf TRISA movlw 0,7 movwf CMCON banksel PORTC clrf PORTC banksel TRISC clrf TRISC banksel INTCON BSF INTCON, GIE BSF INTCON, INTE BCF INTCON, intf banksel OPTION_REG BCF OPTION_REG, INTEDG FIN: Gå FIN INTR: banksel PORTC movlw 0xff movwf PORTC banksel INTCON BCF INTCON, intf retfie slut [/code] [color = silver] [/color] Det största problemet är att innan loopen, hade du bytt till banken 1 där OPTION_REG är. Men eftersom avbrottet sker i ISR, försöker du komma åt bank 0 där PORTC är. Så, innan du gör det, byt till bank 0 att skicka utdata till PORTC, sedan tillbaka till banken 1 att rensa flaggan. Även när återvänder från ISR, använd
Code:
 retfie
Jag har ändrat bitars tal till namn för att göra det lättare att läsa. Du kan konfigurera konfigurationsinställningarna bit inställningar som du behöver. Hoppas att detta hjälper. Tahmid.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back