Dummy Mönster på ditt chip

S

sharkies

Guest
Jag är i färd med att sätta dummy mönster på mina marker Chip inkluderar digitalt basband ... analog basband och RF blockerar Det är en sändare i grunden .. iallafall .. Jag uteslutas dummy mönster på alla analoga block och RF block och med hög signal frekvens vägen såsom LO-signalen som kommer från utanför chipet och 2 GHz sändarens utsignal som kommer att gå ut chip. Finns det andra frågor som jag bör tänka på? Dockan omfattar ESD, men jag har inte lagt dummies mellan trampdynorna fruktade att det skulle orsaka en hel del parasitkapacitans .... Den varnar att jag tog ger massor av täthet regel fel i Demokratiska republiken Kongo. Jag tror att radera allt Demokratiska republiken Kongo kan vara opraktiskt, men hur många kränkningar kan tolereras? Kommer TSMC sätta i nappar manuellt om tro behöver mer?

Hi sharkies skulle det vara viktigt att ange vilken process nod du använder, eftersom den lokala tätheten blir mer och mer viktigare krymper funktionen storlek. Gjuteriet kommer att lägga dummies om du inte anger något annat, antingen genom muntligt / skriftligt krav vid ansökan tid eller genom att placera specifika undantag lager i konstruktionen vanligtvis FEOL dummies är viktigast för avkastning. Vi har ofta ignorerat metall täthet regler w / o stor inverkan, men vi gör R & D så priset per dör är irrelevant. I de flesta fall kan du ange stort minsta avstånd mellan dummies och design struktur för att minimera ytterligare parasitkapacitans. Helst bör du packa och åter simulera.

Du kan överväga att göra dina "dummies" vara osammanhängande (eller jord-only) enheter och blockerar krets, om detta är en del på väg till produktion på en stram tidslinje. Reservdäck i bagageutrymmet, som. Gör dig små reservdelar block som har användbara logiska grindar och obekräftade transistorer, motstånd, mössor, etc. sprida dem runt så att du kan nå dem lätt i en metall-only mask respin. Dummy-to-dummy-to-dummy LeapFrog seriekapacitans sannolikt väl mindre än bondwires. Jag kan inte minnas senaste gången jag var tätheten ren. Vissa regler är bara löjliga på vissa gjuterier. Speciellt sånt vill 2% via densitet. Om du vill ha ett skratt, gör ett "test chip" som består av idel täthet fyller och se om det går, eller med hur mycket. Om densiteten fyllningen cellen inte klarar densitet, kan du glömma det.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back