elektretmikrofon förstärkare

X

XT.5155

Guest
Jag försökte denna krets. men det fungerar inte. Spelar ingen roll hur högt jag talar till mikrofonen ingen signal från högtalaren. vad som är fel med denna schema. Tack

Värdet av 200k motståndet är 20 gånger för hög. Använd 10k ohm och mata den i serie med 1k ohm från batteriet och en 100uF kondensator från förbindningspunkten mellan de två motstånden till jord som ett filter. Värdet av den 100UF inkondensatom är alldeles för hög och kommer att ta hela dagen att ladda. Värdet av 10k volymkontrollen är för låg och minskar utnivån från mikrofonen. Din LM386 har en förstärkning av endast 20. Lägg till en kondensator från stift 1 till stift 8 för att öka vinsten till 200. Den LM386 kräver en kondensator tillförsel bypass så att den inte svänger. Använd 100uF till 470UF. Om din mikrofon kan höra högtalaren så kommer det att producera akustisk återkoppling ylande.

Tack Guru. BTW kan du förklara hur man väljer den mest optimala värdet för kondensatorn från mikrofonen till förstärkaren. Om jag vill använda LM380, skulle mic sektionen vara liknande skulle inte det. Tack igen.

[Quote = XT.5155] BTW kan du förklara hur man väljer den mest optimala värdet för kondensatorn från mikrofonen till förstärkaren. [/Quote] Ingången motstånd LM386 är typiskt 50k ohm. Om 100k volymkontrollen vrids ner lite då skjutreglaget är halvvägs och 50k ohm är parallellt med 50k ohm i IC och den andra 50k i trimpot är i serie med de resulterande 25k vilket ger totalt motstånd 75k för 0.22uF kondensator för att mata. Mikrofonen och 10k motstånd befogenheter thay det handlar om 2.5K. Då det totala motståndet som påverkar lågfrekventa svar 0.22uF kopplingskondensator är 77.5k. Den låga gränsfrekvensen är ett delat med 2 x pi x R x C så gränsfrekvensen är 9,4 Hz och svaret är platt ned till ca 47Hz. Om du inte gillar djup bas och sedan minska värdet på kondensatorn.
Om jag vill använda LM380, skulle mic sektionen vara liknande skulle inte det.
LM380 inte har tillräckligt får vara en mikrofon förstärkare. Dess förstärkning är endast 50 och förstärkningen hos LM386 med den valfria förstärkningen öka kondensator är 200. Kanske dess förstärkning kan ökas med lite positiv feedback. den har en ingångsresistans som är 3 gånger högre än LM386 så den ingående kopplingen kondensatorn från mikrofon kan ha ett lägre värde för god basåtergivning.

tack så mycket Guru. [Quote = Audioguru] gränsfrekvensen är 9,4 Hz och svaret är platt ner till ca 47Hz. [/Quote] ahha, är den grundläggande orsaken av kondensator det frequncy svar kretsen. Tack sååå mycket

[Quote = XT.5155] ahha, den grundläggande orsaken för kondensator är frequncy svar kretsen. [/Quote] Nej grundläggande orsaken till kopplingskondensatorn är att blockera DC från 10k motstånd och MIC från att gå den jordade volymkontroll och in i 0V ingången på förstärkaren. värde av kondensatorn påverkar lågfrekventa responsen. Utgångskondensatorn blockerar DC från förstärkaren från att gå in i högtalaren. Dess värde påverkar också den låga frekvensåtergivningen.

Jag vill veta design förfarandet för förstärkning av elektret mikro telefon output.to ger han förstärkt o / p till ADC. [Size = 2] [color = # 999999] Läggas till efter 6 minuter: [/color] [/size] http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Audio/ecmmic.html I ovan nämnda länken de har använt bc549c translstor istället för som inte kan vi använda SL100 y?

[Quote = b_manohar] I ovan nämnda länken de har använt bc549c translstor istället för som inte kan vi använda SL100 y [/quote] bara titta på deras datablad:? 1) Den BC549 är lågt brus för användning i mikrofonförförstärkare. Det finns över hela världen. Den SL100 är mycket gammal och har en ganska hög ljudnivå som inte är spec'd. Det finns bara i Asien. 2) Den nuvarande förstärkning BC549 är typiskt 520. Den nuvarande förstärkning SL100 är typiskt 80.

Jag vill veta design förfarandet för förstärkning av elektret mikro telefon utgång för att ge förstärkta o / p till ADC.

[Quote = b_manohar] Jag vill veta design förfarandet för förstärkning av elektret mikro telefon utgång för att ge förstärkta o / p till ADC. [/Quote] en elektret mikrofon har 48VDC inbyggt i sin elektretmikrofon material. en JFET-transistor inuti mikrofonen matas från ett motstånd till en filtrerad matningsspänning. den JFET matchar den extremt höga impedansen av "kondensor" delar som rör sig i micken till en mycket lägre impedans. Du måste lära dig om hur transistorer fungerar och hur man korrekt partiskhet dem att förstå hur förförstärkare kretsen fungerar och hur att designa din egen transistorförstärkare.

[Quote = b_manohar] Jag vill veta design förfarandet för förstärkning av elektret mikro telefon output.to ger han förstärkt o / p till ADC. [/Quote] kanske du kan få en kapsel elektret mikrofon, använd tång för att öppna metallhöljet. lära sig vad inuti. det fungerar för mig. [Size = 2] [color = # 999999] Läggas till efter 4 minuter: [/color] [/size] [quote = Audioguru] mikrofonen och 10k motstånd befogenheter thay det handlar om 2.5K. [/Quote] (1/10k) + (1 / x) = 1/2.5K skulle "x" konstant för alla ljud spektrum, och det skulle vara samma för olika typer av FET eller JFET. som används i MIC kapsel. Tack så mycket för att rensa molnet i mitt sinne

Det elektret mikrofoner jag har använt och mätt drivs med en 10k resistor från 6V till 12V och dra om 0,5 mA. Deras impedans är ungefär 3.3K ohm som är 2.5K ohm inklusive 10k motståndet. Då frekvensåtergivningen för en halv-anständigt elektret mikrofon är en platt linje från 20Hz till 20kHz som denna:

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back