Enfas och trefas system

A

Atif Hussain

Guest
Hej,
Jag är nybörjare på denna edaboard och det är mitt första inlägg.Jag sökte detta forum men har inte funnit någon diskussion om detta ämne.
Jag är en ny student makt.Jag vill veta vad som är jämförelsen mellan enfas-och trefas system.Direkt jämförelse tar inte de två fas systemet beaktas.
Jag är ny på detta forum så jag förväntar mig ett positivt svar på denna fråga från mig.
Tack på förhand.

Jag hoppas att denna artikel kommer att vara till hjälp för u.
Single-Phase Power distribution används framför allt på landsbygden, där kostnaden för en tre-fas distributionsnät är hög och motordrifter är små och ovanliga.

Hög kraftsystem är nästan alltid trefas.Men det största utbudet normalt finns som enfas varierar kraftigt från land till land och i vissa fall region.I Storbritannien är det ofta så högt som 100A eller ens 125A vilket innebär att det är behovet av 3-fas i en inhemsk eller mindre kommersiell miljö.Mycket av det övriga Europa har traditionellt haft mycket lägre gränser för storleken på enfas leveranser leder till ens hus levereras med 3-fas (i tätorter med tre-fas nät).

I Nordamerika kommer enskilda bostäder och mindre kommersiella byggnader med tjänster till ca 100 kVA (400 ampere vid 240 volt) har oftast tre-wire-fas distribution, ofta med bara en kund per transformator.Större konsumenter såsom stora byggnader, köpcentra, fabriker, block kontor, och flera enheter hyreshus kommer att ha tre-fas tjänst.I tätbefolkade områden i städerna, är nät kraftdistribution användas med många kunder och många transformatorer leverans ansluten ge hundratals eller tusentals kVA last koncentrerade till några hundra kvadratmeter.

Tretrådig enstaka är fas system som sällan används i Storbritannien där stora belastningar krävs av endast två högspänning faser.

En enfas leverans ansluten till en ren enfas asynkronmotor inte kan uppvisa en roterande magnetfält, och så praktiskt single-fas motorer har alltid något sätt att producera ett roterande fält att generera startmoment.Bortsett från vissa traktion tillämpningar, enfasmotorer induktion högre än 10 eller 20 kW (HP) är mycket ovanligt.

När det gäller de användningsområden, trefas motorer har mer enhetlig vridmoment.Trefas till DC aggregat har mindre output rippel.

I ett trefas system, är källan består av tre sinusformade spänning.
För en balanserad trefas system, dessa tre källor är lika magnetiudes och fördrivits med 120 elektriska grader.
När du använder ett balanserat tre fas system, kraften levereras till lasten alltid är konstant, medan det i en fas system kraften ändras med tiden.

hiiiiiiii

om någon har en bok om enfas n trefas, då vänlig sänd mig.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back