förhållande mellan Z parametrar och resonanser från S11

S

Sanders

Guest
I en modell jag in ett samlas porten på ena sidan av en microstrip linje som var kopplade till en Monopole som foder line.I ställa in motståndet i samlas hamn som skall 50ohms och reaktans 0 Ohm, efter simulering i chected matrissystemet Dada i lösning uppgifter om "HFSS" alternativ, jag valde Z parametrar och jag tyckte att Z: lumpport1 värde vid 8.25GHz är 32.15ohms (storleksordning), 8.65GHz är 50.30ohms.In simuleringen skall sopa rad jag är från 7,6-9 GHz, jag följa S11 tomt och en resonans på 8.25GHz med en minsta s11 värde-8.5dB verkar, så har jag ett tvivel: varför resonance inte på 8.65GHz som Z: lumpport1 värde är mer nära till förinställda resistens som samlas port (50ohms) jämfört med 8.25GHz?S11 = 20log [(Z: lumpport1-Z0) / (Z: lumpport1 Z0)],
eller hur?

Alla synpunkter och hjälp kommer att uppskattas! Tack!

Vänliga hälsningar!

resonans kommer att visas där input impedans Monopole matcher överföring som kanske inte nödvändigtvis 50 ohm därför kanske u fick resonans på annan plats

Hej
Svaret av HFSS är klar sant.På grund av resonanser är relaterad till lägsta värdet av s11.din dimension antenn och hamn imput impedansen inte installerats korrekt.du kan inte säga att resonansfrekvensen är relatived med impedans.Tror jag.

Här antennen är en resonating struktur.Resonace beror på detta bara.S11 värde beror på impedans vid resonansfrekvensen och microstrip linje impedans.
Om du gör ur microstrip linje impdence 30 så kommer det att visa bättre resultat eller om du gör 100 Det visar sämre resultat.Men resonansfrekvensen kommer inte att ändra.

Hej:

Jag tror resonansfrekvensen för en cirucit förändras med excitation och belastning.Om du använder en annan matningssystemet för att mata en struktur, resonansfrekvenserna frekvens kommer att förändras.Hur mycket kommer det att ändras?Det beror på hur olika de källan eller ladda du sätter på den.I grund och botten en struktur kommer att ha en inneboende resonans och det är oberoende av källa och last.Men när du ansluter en källa och en belastning för det och försöker att följa den resonans, du är i grunden förändra dess resonans skick och resonansfrekvenserna frekvens kommer att förändras.Ett enkelt exempel är följande:

--------------------- o
| |
LC
| |
R |
| |
-------------------- o

Utan att ansluta någon källa, belastning eller övervakning krets till 2 terminalen kan du hitta sin resonant frekvens lätt och det kommer inte förändras.Men när du sätter viss övervakning krets mellan 2 terminaler, kommer det att ändra resonant frekvens av strukturen eftersom övervakningen krets, eftersom en del av resonansfrekvenserna struktur.

För microwave program, du sätter ett annat TLN olika ZC har du i princip ansluta annan källa och last till kretsen.Dess resonant frekvens förändras beroende på ZC av TLN linje.

Hälsningar.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back