fasändraren

K

kevinj

Guest
Detta är en krets från mini * kretsar.Du kan få någon fas från 0 grader till 180 grader genom att 0V till 15V vid kontroll ingång.Sätt din signal på ingången och det blir fasen förskjuts vid produktionen.Enheten fungerar från 700MHz to 1GHz.

De svarta saker varaktorer (inte säker på vad serien är) men de kan operera från 0V till 15V.

Den blå saker med den röda pricken är induktor (8nH).

Det finns motstånd (202 märkning)

Mössa är små.

Frågor: Det finns 2 transformatorer, varför?Varför inte bara 1?Är de baluns?Vet någon hur denna krets fungerar?

Lindningarna är alla i samma riktning.Det förhållandet är 4:4.

I den första bilden finns komponenter inringat.Det beror på att de är sammankopplade för att fungera som transformatorn.Den gula är kopplade till varandra och den röda är kopplade till varandra.Det kopplingsfaktor är 1.

Om du tittar noga på den 3: e bilden ser du att de bytte till röda och gröna sladdar.Om de inte gjorde det skulle de ha en annan layout, men jag tror inte att det skulle matter much.Om det finns en annan anledning låta mig veta.Tack.
Ledsen, men du måste logga in för att se denna bilaga

Du bör redogöra för de schematiska.Jag misstänker att det fungerar genom att kombinera två vägar i olika nyckeltal.De två vägar har fast fas skift och ratioing görs med en diod attenuator.

Jag tror faktiskt inte den krets som använder en diod dämparen eftersom det bara finns 1.75dB inkopplingsförlust.Dessutom verkar det som om 2 svarta saker varaktorer eftersom de är i serie med induktorer.Det ser ut som ett LC-filter som faktiskt förändringar fas.Vad tror du?

Dear kevinj
Ja svarta saker varaktorer.
Jag tror att din ritning är fel.
Ditt misstag är i L10-13 stift.
Hur som helst, sa du kontrollera volate är 0-15V, och jag tror att Varactor kapacitans vid 15 / 2 = 7.5Volt är ca 5-10PF.
med dessa värde L0, C10 och L1, C9 resonansfrekvensen kommer att vara ca 800-1000GHz.
om kontroll spänning är lägre än 7,5 volt resonans krets fungera som induktor.
i andra ordet induktans effekten kommer att bli dominerande.
och om V kontroll är högre än 7.5V kapacitans kommer att vara dominerande.
Jag vet inte varför man använder 2 transformator.
med denna förklaring, beroende styrspänning en kondensator eller en induktor blir serie i input-output pass.

Hälsningar,
Davood Amerion.

Sorry, laddade jag banan ritningen eftersom det borde ha haft varaktorer (omvänd snedvridna dioder) i stället för mössor, C10 & C9.

Davood, tror jag ni har rätt om Varactor värden.Vilken metod använder du för att siffran 5pF till 10pF?

Jag har använt denna modell, zv952v2, och producerade dessa resultat.Jag kan inte få 180 grader och min inkopplingsförlust är för stor.

Jag resimulated med denna nya krets ritning och gav samma resultat bara se till att min ursprungliga krets är korrekt.Anledningen till att jag inte byta L10 och L13 som du föreslår är därför att jag ville att det skulle se ut precis som den krets layout från företaget.

I par med transformatorer med en "sinne".Om ni tittar till vänster i den schematiska du se dem.

Också, jag bara simulera till 12V eftersom det är fördelningen av Varactor, och jag har bara den modellen fil.

Låt mig veta om varför det finns så mycket inkopplingsförlust och om transformatorer om du kan.Tack.

resonansen formulla: Fr = 1 / (2Π √ LC)

se ritningar [phaseshifter1]:

andra ritning [phaseshifter2] är equvalent krets

och jag måste för att korrigera min sentens:

"Om kontroll spänningen är högre än 7,5 volt resonans krets fungera som induktor.i andra ordet induktans effekten kommer att bli dominerande.och om V kontroll är lägre än 7.5V kapacitans kommer att vara dominerande."

Ledsen, men du måste logga in för att se denna bilaga

Det finns några dolda skäl saknas.Du bör ta bort de delar och mät motståndet mellan varje par spår.

Du kan inte få -90 skift grad fas med en trimmad krets utan att ha hög dämpning utöver -45 grad poäng.Jag misstänker att nätet är en allt passera typ.Dessa är antingen bro form eller T-form med ett center knackade induktor.

Davood,

Jag är inte säker på om ditt schema.De 2 transformatorer är anslutna underligt.Varför tog du inte dra bara 2 raka linjer?Kretsen är samma om du passerar ansluter 2 transformatorer tillsammans.

VÄDERSPÄND,

Jag tog alla komponenter bort och den krets som ser likadan ut som jag har postat det.Jag hittade inte ett center kran.Kretsen verkar vara en resonanskrets som Davood sa, men jag håller med om att det finns en hel del förlust efter / - 45 grader - precis som tomten jag postat tidigare.

Inte vet vem som är rätt?

Jag tycker fortfarande att det finns några dolda samband.An all pass nät kommer att ge den -90 skift viss fas utan amplitud dämpning och det finns det exakta antalet och typen av delar i kretsen för att skapa en bro alla skicka med.En transformator förbinder övre och nedre noder av bron till ingången.En transformator förbinder vänster och höger noder av bron till produktionen.Bron har två L och två C-element.Den vänstra sidan har L topp och C botten.Den högra sidan har C topp och L botten.Sedan finns det fördomar nätverk för variabeln C element.

VÄDERSPÄND, tittade jag upp överbryggas kretsar och hittade vad jag tror att du talar om.Jag är ganska säker på att ni har rätt.Jag ska försöka simulera kretsen denna kommande vecka.Transformatorerna behövs, tror jag, att göra en signal enda slutade att skillnaden i input och output.Thanks a lot!

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back