[Flyttat] Fråga om microprossor baserad design

M

mr_vasanth

Guest
Vi har en mikroprocessor med 16 bitars adress linje och 32 databit linje. Antag att vi bara har en 16KB minne som kommer att nås av detta mikroprocessor. För att komma 16KB minne adress line LSB 14 bitar av adressen linjen är tillräcklig. Men vad händer om mikroprocessorn försöker komma åt någon plats som är bortom 16KB? Hur det ska hanteras samtidigt som vi gör en processor baserad design?

[Quote = mr_vasanth, 1141127] Men vad händer om mikroprocessorn försöker komma åt någon plats som är bortom 16KB [/quote] Det kan bero till stor del på adressen avkodningsschema genomförs i processorn och kretsens konstruktion?. Vanligtvis i riktig hårdvara det kanske odefinierad eller bara linda runt, ta itu med samma genomfört lagring om och om igen. [Quote = mr_vasanth, 1141127] Hur det ska hanteras samtidigt som vi gör en processor baserad design [/quote] Jag är inte säker denna tråd hör hemma i "Electronic Elementary Frågor" avsnittet. Är processorn designen som görs i en HDL? Om så är fallet, anser jag att vi borde flytta tråden till ett mer lämpligt avsnitt. BigDog

Hej BigDog, Har du någon aning om när vi kommer att lämna adressutrymmet odefinierad, då vi kommer att linda runt och när vi ska få tillgång till samma genomfört lagring. Jag vill bara få en glimt av skillnaden i arkitektur termer.

Med en 64K adressrymd, 16K närvarande och de övre raderna adress inte avkodas, skulle 16K helt enkelt speglas 4 gånger. Så platser 16384, 32.768, 49.152 skulle vara samma som platsen 0. Platser 16.385, 32.769, 49.153 samma som plats 1 osv (tills du träffar nästa spegeln området). Med spegel = inte en "kopia" av en plats / minne område, men en och samma sak "synliga" på flera olika ställen. Så skriver plats 16.384, läsa att värdet från plats 0 mm

@ RetroTechie - bra förklaring. Jag har faktiskt ett par tidiga utveckling styrelser som uppvisar detta beteende. @ Mr_vasanth - Självklart att undvika denna lindas runt / spegling beteende alla adressraden måste utnyttjas i avkodningen systemet. Jag ska flytta denna tråd till en lämpligare avsnitt som jag känner ämnet är bortom elementära elektronik. BigDog

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back