grind förare och skyddskrets för IGBT.

A

aliraza786

Guest
Jag använder 80N60 IGBT köra min induktiv last av motstånd 6ohm .. Jag använder 4N25 optokopplare för att driva grinden jag använda 20 volt matning för gate ... systemspänning är 300volts DC .. Jag ger en puls vid porten till IGBT i 100 ms bara ... min krets fungerar bra, men efter nästan 1,5 dag IGBT brann nu kollektor och emitter är kortsluten internt ... jag använder dämpkrets och frihjulsdiod att skydda .. men återigen IGBT misslyckas ... vänligen vägleda mig hur kan jag förbättra min gate föraren och skydd tack kretsar :)

Hej aliraza, För körning IGBT är det bättre att använda IR2110 det kan fungera upp till 500V i överkant. är din last en motor så ska du integrera mjukstart i kretsen. datablad bifogas. gäller ani

Har överhettas IGBT innan skadas? Var kretsen kör för hela 1,5 dagar? I allmänhet, för skydd, kan en grind till emittermotstånd parallellt med en zener användas.

tack för förslag picgak beslutade jag att använda din föreslagna chip :) tahmid sir Jag väntar på dig ... tack för ditt svar ... Jag byter bara det för 100ms så det inte värme .. när det fungerar .. Jag byter det många gånger under 1,5 dagar ... inte hela tiden ... och en sak jag beslutat att använda IR2110 chip många sagt att det är mycket svårt att köra idag Jag studerar ansökan anteckningar. kan jag använda samma överkant drivrutin för min krets.? Jag sak överkant förare är bättre för induktiva laster .. hur är denna krets jag hitta den på nätet .. vad är användningen av klämman krets.? det att en bättre krets för att driva den.? [Color = "silver"] --- Uppdaterad --- [/COLOR] vänligen hjälpa mig att beräkna IR2110 boot straping kondensator ..

Hej aliraza, Mina kunskaper i teorin är begränsad jag är mer knuten till praktiska, jag tror herr Tahmid kan vägleda dig bättre i teorin något sätt Jag bifoga en datablad hoppas det kan lösa ditt problem bootstrap kondensator. om du kan posta den krets som används i IGBT drivsteget du använde tidigare vi kan hitta en lösning för det. gäller ani

Nämnda ansökan har presenterats som underkant switch i parallella trådar och därför inte kommer att använda bootstrap ... IR2110 kan fortfarande användas som en låg sida strömbrytare.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back