högtalare brusreducering?

A

ahgu

Guest
Vilka är de sätt att minska buller på högtalaren? Jag har vitt brus från min högtalare från otuput av codec, även mata noll. Min inställning: DAC ---> differentiell utgång -> 10X effektförstärkare (bryggad anslutning). Från några mått fann jag bullret från DAC är högre än marken även om det utgångar 0. Dessutom finns det störningar i kretsen som bidrar till högtalaren innan 10X förstärkning. Jag mäter AC spänningen över några punkter. Jag vet inte hur man mäter bullret, mätning växelspänning med hjälp av en 6.5digit DMM är det enda sättet jag kan komma på. Regulator: 0.4mV DAC effekt vid 0: 0.8mV. Ingång till effektförstärkaren är min 0.4mv även om DAC avlägsnas. Med dessa kombinationen hör jag vitt brus från högtalaren. Nu hur kan jag ta bort vitt brus? Detta verkar vara en tuff problem.

Har du ett oscilloskop med hög förstärkning ingångskanal? Det buller vågform kan föreslå vad som orsakar bullret.

Hej ahgu mäta buller med en DMM är nästan inpossible. För en korrekt mätning behöver du en oscilloskop. Enligt min uppfattning din buller kan alstras i DAC eller i förstärkaren. Är bullret fortfarande där om du kort ingången på din förstärkare (DAC inte ansluten)? -> Det kan hända att en kondensator är buller-källa Om förstärkaren själv genererar inget buller, är det möjligt att DAC genererar den. Problemet är ofta att DAC har en analog och en digital leverans. Är din analoga utbudet (om du har båda) korrekt? Har du tillräckligt frikoppling-C: s nära DAC? Hälsar

nomally buller är högfrekvenssignal u kan elimninate att genom att använda någon form av lågpassfiltret avslå det högfrekventa bruset. det kommer imrove saker lite. även det mänskliga örat inte kan höra alla frekvenser, men med användning av ett filter minskar clearity lite

Jag är van att förstärkare. Om du efter shotting förstärkaren ingång med eller utan ansluten DAC bullret finns kvar, då problem kan vara från din mark linje. kontrollera dina gnd-anslutningar väl. det kan också vara resultatet av ur PCB layout. om jag visste mer information om ur arbete jag skulle ha vetat hur man kan hjälpa

Hej, Helt rätt. En punkt jordning skall tillämpas, eller hur?. Jag möter den sortens buller.

Du vill kontrollera och se om någon snabb stigtid Edges övertoner inte koppling till dina högtalare spår. Möjligen en stjärna jordanslutning to main jordplan hjälper. Behöver du mer information. I sådana fall layouten har mycket att göra med din buller ....

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back