help...encoder / decoder

F

fhl

Guest
Hej allesammans! ja ... Jag funderar på ett system för ett projekt. princip att går så här: för överföring del, det består av RF Tx modul, kodare och DIP-omkopplaren. DIP-omkopplaren ska ange mätarens adress, rit? denna adress måste stämma överens med adressen till dekodern krets på Rx. på Rx, kommer det att ta emot data / signalen från Tx. Om inget fel eller omatchade adress, kommer data / signalen avkodas av dekodern. uppgifterna kommer att filtreras (vilken typ av buller filter som faktiskt skulle kunna användas?) & stabiliserats. då data / signalen kommer att användas som i / p (till mikrokontroller) för att utlösa några styrenhet. eftersom min kunskap är begränsad på detta, så är frågorna: a) är det encoder / decoder är för säkerhet bara ... i tid av bara får rätt signal och för att förhindra störningar av unwanting signal för den ovannämnda situationen? b) hur skjutningen DIP-switch? Jag sorts oskärpa match it.how det faktiskt fungerar ... med encoder / decoder..in löptid inställningen viss adress för signalen (RF). tq

Rozwiązanie Veeam Availability Suite, które będie dostępne w lecie 2014, to pakiet gwarantujący dostępność wszystkich aplikacji i danych w dowolnym czasie i miejscu. W ten sposób Veeam wprowadza nową kategorię rozwiązań, która pozwala na osiągnięcie tego, czego nie potrafią tradycyjne rozwiązania do ochrony danych i zarządzania kopiami zapasowymi - zapewnia ciągłość funkcjonowania firmy (Always-on Business).

Read more...

Det är inte klart vilken typ av encoder / decoder du talar om. Funderar du på fjärrkontrollen för bil dörrlås (man kan använda DIP-omkopplare för låskoden inställning)?

ja ... hehe ...... jag själv inte heller så säker ....:| [size = 2] [color = # 999999] till efter 8 minuter: [/color] [/size] ok ... då någon förklara för mig vad som egentligen syftet med encoder / decoder i RF överföring? och vad är egentligen en ansökan om dip-switch? kanske ... u kan relatera till mitt ovannämnda problem. tq .... behöver verkligen hjälp:)

Jo, att bara lägga till ... från vad jag vet .... funktion kodare och avkodare är att förhindra att herrelösa signal av samma frekvens. så att kommer Rx bara får sända signalen, inte andra tecken på samma frekvens. rit? så .... vad är funktion på DIP-omkopplaren i denna fråga?

FHL:
utifrån vad jag vet .... funktion av kodare och avkodare är att förhindra att herrelösa signal av samma frekvens. så att kommer Rx bara får sända signalen, inte andra tecken på samma frekvens. rit?
rätt
så .... vad är funktion på DIP-omkopplaren i denna fråga?
DIP-omkopplaren används för att generera koden för din signal som bör vara samma i både kodare och dekoder sida Om koden är annorlunda mottagaren brukar recieve / avkoda signalen kontrollera dessa länkar för encoder / decoder ICs och deras tillämpningar (jag är inte säker på om de är för RF-överföring http://www.holtek.com/pdf / consumer/2_12ev110.pdf

Bara för att förtydliga. Du kan inte koda RF den modulering är kodad. Mottagaren tar emot någon RF-signalen i samma frekvens men bara rätt kodade modulationssignalen kommer att tillåtas att nå mottagare utgång. Purpouse av DIP swiches är att underlätta kod inställning. Mottagaren har DIP-omkopplare för att zhe mottagare koden måste vara samma som sändaren kod. Detta är hur det görs på enkel RF-fjärrkontrollen controlle som vanligtvis är verksam på 433MHz, beroende på i landet. Att säga igen RF inte kan kodas endast modulationssignalen kan vara.

tack:) kan yup ... bara modulerade signalen vara kodad. som den överförda signalen emot av Rx ... kommer det att avkodas av dekodern. Jag skulle bli glad om det finns fler u killar vill berätta för mig ... skjutningen DIP encoder switch n / decoder.tq

Coder och avkodare par kan Holtek HT12D och HT640. De behöver båda DIP-omkopplare och byglar för inställning eller underlätta kodändring lås. Kod kan enkelt ställa allso genom lödning lämpliga kontakter.

tack för att berätta för mig om IC HT12D: D. Eftersom jag inte har vetat det, valde jag att programmet med C och AVR MCU att koda och avkoda RF-signalen. Denna uppgift är ganska krävande, jag fortfarande havn't fick en nöjd resultat på grund av buller ht12d datablad ger mig ett bra tips att skicka 3 gånger uppgifterna, då, på mottagaren terminalen, jämföra dem med den lagrade kommandon. Hursomhelst, detta är inte grundlig, finns det fortfarande en chans när alla 3 mottagna byte är fel, då data omsändning krävs: ((tyvärr är användaren inte är nöjd trycka på en knapp flera gånger för att ställa in ett kommando) någon kan hjälpa, plz!

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back