HFSS - MATLAB - Exporterande Matrix Data

J

Jasmin1212

Guest
Hej,

Jag simulerar en optimering i HFSS.Jag starta simulering i Matlab och skrev ett lämpligt skriptfil.Optimeringen fungerar bra, men jag har problem med exporterande matrissystemet data.

HFSS alltid skriver följande felmeddelande:

Skriptfel (Kod 80070203) i ärende: X.vbsBeskrivning: Lösning data är inte tillgängliga för% s:% s.
Det var antingen inte lösas eller blev ogiltiga vid senare konstruktionsändringar.Line (X): "oModule.ExportNetworkData_"Jag vet att lösningen alltid är löst.
Har någon av er upplever sådana problem och kan hjälpa mig?

Vänliga hälsningar,
Jasmin

Är du följa dessa steg ordentligt: (gjort på HFSS v10.1)Högerklicka på "Resultat" och välj "Lösning Data"

Klicka på "Matrix Data"-fliken

Klicka på "Export Matrix Data .."Button

Spara den som en M-filDetta har alltid fungerat bra för mig, kanske du vill prova att installera HFSS?

Exportera en fil i HFSS fungerar riktigt bra, men jag har ett problem med export av resultaten av HFSS använda MATLAB.

Jag använda Matlab funktionen "hfssExportNetworkData.m" från HFSS API som jag hittade på internet:

% Copyright 2004, Vijay Ramasami (rvc@ku.edu)

funktion hfssExportNetworkData (fid, filnamn, setupName, sweepName, ...
varargin)

% Export Filtyp - standard är MATLAB.
if (längd (varargin)> 0)
expFileType = varargin (1);
annan
expFileType = "m";
end;

% Renormalizing Impedans.
if (längd (varargin)> 1)
renormZ = varargin (2);
annan
renormZ = 50,0;
end;

% Export Filtyp Switch.
switch (expFileType)
fall "h", expType = 1;
fall inte ", expType = 2;
fall "s", expType = 3;
fall "c", expType = 4;
fall "m", expType = 7;
fall "z", expType = 8;
annat fel ( "Export Filtyp Okänt! ');
end;

% Vanlig fprintf () är
fprintf (fid, '\ n');
fprintf (fid, 'Set oModule = oDesign.GetModule ( "Tjänster") \ n');
fprintf (fid, 'oModule.ExportNetworkData _ \ n');
fprintf (fid, ' "" _ \ n');
fprintf (fid, 'Array ( "% s:% s"), _ \ n', setupName, sweepName);
fprintf (fid, '% d, _ \ n', expType);
fprintf (fid, '% s "_ \ n", filename);
fprintf (fid, 'Array ( "Alla"), _ \ n');
fprintf (fid, 'sant _ \ n');
fprintf (fid, '% .2 f \ n', renormZ);

För dem som är intresserade av lösningen ...Skriv om funktionen "hfssExportNetworkData.m":
(eps, Leitfaeh, tanDelta är de variabler som avgör HFSS optimering.)

funktion hfssExportNetworkData_Opt (fid, filnamn, setupName, sweepName, sökväg, ...
varargin)

% Export Filtyp - standard är MATLAB.
if (längd (varargin)> 0)
expFileType = varargin (1);
annan
expFileType = "m";
end;

% Renormalizing Impedans.
if (längd (varargin)> 1)
renormZ = varargin (2);
annan
renormZ = 50,0;
end;

% Export Filtyp Switch.
switch (expFileType)
fall "h", expType = 1;
fall inte ", expType = 2;
fall "s", expType = 3;
fall "c", expType = 4;
fall "m", expType = 7;
fall "z", expType = 8;
annat fel ( "Export Filtyp Okänt! ');
end;fprintf (fid, '\ n');% Get projektet variabler värden:fprintf (fid, 'eps = oProject.GetVariableValue ( "$ eps") \ n');fprintf (fid, 'Leitfaeh = oProject.GetVariableValue ( "$ Leitfaeh") \ n');fprintf (fid, 'tanDelta = oProject.GetVariableValue ( "$ tanDelta") \ n');

% Vanlig fprintf () ärfprintf (fid, '\ n');fprintf (fid, 'Set oModule = oDesign.GetModule ( "Tjänster") \ n');fprintf (fid, 'oModule.ExportNetworkData _ \ n');fprintf (fid, ' "$ Leitfaeh =''" Leitfaeh "''$ eps =''" eps "''$ tanDelta =''" tanDelta "''", _ \ n');fprintf (fid, 'Array ( "% s:% s"), _ \ n', setupName, sweepName);fprintf (fid, '% d, _ \ n', expType);fprintf (fid, '% s "_ \ n", filename);fprintf (fid, 'Array ( "Alla"), _ \ n');fprintf (fid, 'sant _ \ n');

fprintf (fid, '% .2 f \ n', renormZ)

min åsikt

den nuvarande hfss-api kan exportera resultatet när variabler definieras inte i HFSS.
om de variabler som finns i HFSS, export manus bör ange motsvarande variabler du vill exportera, precis som du gjorde ovan.

en annan enkel lösning är att definiera de variabler i Matlab snarare än i hfss och göra optimeringen i Matlab, undvika att använda variabler i hfss.

Detta är vad jag har gjort i forskningen.

Jag håller med dig, när du rekommenderar "definiera variabler i Matlab snarare än i hfss ... och göra optimeringen i Matlab ... undvika att använda variabler i hfss".

Den sista optimeringsförslag jag gjorde (optimera dipolen längd och bredd),
det gjorde jag i Matlab.Jag definierade variabler i Matlab och det var mycket bekvämare att göra det, än att optimera direkt i HFSS.

utföra hela rutin du försöker göra manuellt, men med titelinformation skriptet på.
och sedan spela med vbs att HFSS skapar åt dig.
Personligen anser jag VBS kan riktigt enkelt, om du först spela in makro, och spela med variabel.

också en annan sak, är de variabelnamn du ställer på HFSS samma sak som vad API försöker läsa?
De erfarenheter jag haft är att min lösning namn var helt annorlunda än vad som var i skriptet, och i grund och botten, mina uppgifter var skräp.

Hej Jasmin
whould du vänligen ladda upp din hfss fil.Jag har några fel i simulering av dipolen.

Jag har använts toobox levereras av Vijay Ramasami för anslutning av Matlab och HFSS.However när jag kör t.ex. dipole_example förefaller det mig att de resultat som har problem
-De simulerade resonant frekvens av dipolen ändras inte genom olika iterationer-> Jag gästrecensioner det är på grund av resultaten har inte uppdaterats genom iterationer

Finns det någon erfarenheter liknande problem? Kan ni hjälpa mig att lösa detta problem?
Just nu är jag som uppdrag att utveckla GA optimizers att optimera antennen design.If någon tycker att det är av intresse, kan du diskutera med mig på haidt102 (at) yahoo.com

Tack på förhand

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back