HFSS våg port dimensionering

M

MrElec

Guest
Hej, hur kan jag hitta dimensioner HFSS våg hamn?. Jag vet att det finns en kalkylator för att göra det i www.emtalk.com och 50 Ω TL bara, men jag vill bestämma storleken manuellt för TL foder inte 50 ohm. finns det någon exakt regel, jag har läst en HFSS doc men jag är inte övertygad om comparaing med resultat av min simulering. help please. tack

Du kan använda 50ohm portstorlek, välj sedan "Lös portar bara" (i lösning setup) och kontrollera resultatet för att se de rätta lägena sprida. Den nödvändiga portstorlek ändras inte mycket när impedansförändringar och "Lös portar bara" är mer tillförlitlig än räknaren även för 50ohm.

halo Jag är ny på HFSS och actualy är förvirrad om hur man storlek vågen porten nu vad jag gör är när jag har räknat mikrostripledningen bredd jag använder claculator våg hamnen i emtalk att hitta den våg prt dimension än jag använder enbart port endast att hitta Z0 uppträder i hamnen. efter denna jag optimera Zo i hamnen till 50 ohm från changint den waveport dimensionen Efter att jag ändrar linjebredden att få 50 ohm vid våg port och optimering görs med hjälp portar. resultaten är bättre men nu behöver jag anser om den metod jag använder är rätt eller inte? också hur kan jag checka in HFSS att oönskade lägen inte visas i hamnen??

Du måste ange porten så att den stöder flera lägen. Efter simulering, kontrollera HFSS-> Resultat-> Lösning Data för att se om bara en mod utbreder. Då kan du göra den port större, vilket gör det lite mer exakt (fångar fler plym fält) så länge inga andra läget visas. "Efter detta jag optimera Zo i hamnen till 50 ohm från changint den waveport dimensionen" - om jag förstått saken rätt, är du inte ändra riktig Zo, skapar du bara ett fel i simuleringen som uppväger avvikelser i fysisk Zo för din struktur . Verkar som ett recept för problem. Bättre att förlita sig på mod fortplantning att kontrollera porten, snarare än att ändra porten storlek på detta sätt. Men egentligen bör emtalk resultaten vara relativt exakt från början. (Jag har inte kontrollerat dem, men det finns ingen exakt port storlek som du måste använda. Även om emtalk storlek är inte idealisk, är det fel som orsakas sannolikt liten.)

Hej Leaps & Shlomo22, jag håller med Shlomo22, måste du leta efter de utbreder lägen och du bör inte ändra den våg arbitrarily.Work porten storlek ut exemplet nr 6,5 från HFSS guide bok, kommer du att förstå hur du hittar hamnen storlek och titta på HFSS docs om this.Don inte förlitar sig på emtalk miniräknare har jag använt den, men med sämre resultat. Hoppas det hjälper.

i lösningen data efter att simulera hur kan jag studera vad lägen produceras vänligen kan någon förklara i enkla ord? [Size = 2] [color = # 999999] Läggas till efter 9 minuter: [/color] [/size] i mina HFSS> RESULTAT> Lösningar data i matrisen datasektionen jag får Zo vid 10 GHz är 49,9 är ths värdet Jag behöver chk?

Pl berätta hur kan jag studera vad lägen produceras av matrisdata? Thx

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back