[Hjälp] design transistor layout.

E

evilguy

Guest
hej. Jag är fortfarande ny i analog layout design. Jag gör mixer dubbla balanserade blandare layout. Jag har läst om att använda vanliga centorid och multi-fingrar transistor layout. Jag har mycket stor bredd för min transistor. W / l för en av mina transistor är 2400/6 (lambda bas). Jag har beslutat för att utforma bredden med 60 fingrar. är min metod är sant? Nedan är min layout efter att dela upp det i 60 fingrar. Lämna alla kommentarer eller förslag som kan hjälpa mig utveckla min skicklighet i analog layout. Tack edit: jag har in hela layout som har alla transistorn terminalen, inklusive Gate, avlopp, källa och bulk.

1 är knep kontakt inte centrerad. Det är bäst att sätta fler kontakter. 2, ser jag inte de substrat kontakter. 3, bredare metalltråd för stora transister.

ledsen. glömde att sätta substratet. faktiskt jag lär ändå rätt geometri för större transistor. kan u eleborate mer när du sa min poly kontakten inte är centrerade? Hur är det knep? bör ansluta alla poly med metal1 eller använda poly? hur man gör större transistor så kvadratisk som Möjligt?

Använda metallen i så stor utsträckning som möjligt för att ansluta portarna becoz poly har högre resistivitet än metall. kolla vad som är mycket ström som passerar och därmed placera fler vior.

u kan använda järn svammel metod för stora transistor layout. gäller Manish

[Quote = papertiger] 1, är knep kontakten inte centrerad. Det är bäst att sätta fler kontakter. 2, ser jag inte de substrat kontakter. 3, bredare metalltråd för stora transister. [/Quote] det från ert förslag Jag förstår att istället för att använda enbart en poly kontakt med connet metall, jag måste använda flera kontakter liknande som vi använder flera kontakter på aktivt område. har jag rätt?

Multifingering ser ok. Använd metall för ledningar så långt det är möjligt. Poly porten behöver inte flera kontakter. För drain och source metallisering, följ elektromigration regler.

hur kan vi göra flera fingrar look transistor layout så kvadratisk som Möjligt? eller det är ok om transistorn layouten inte är fyrkantig. hur man tecknar merparten terminalen? Jag har rita på vänster sida (se min uppdatering bilden ovan). är det ok? Jag uppskattar verkligen om någon kan ge mig några exempel (notera, papper eller något) på hur man drar stora layoutbredd transistor som en vägledning för mig. tack.

[Quote = evilguy] Hur kan vi göra flera fingrar look transistor layout så kvadratisk som Möjligt? eller det är ok om transistorn layouten inte är fyrkantig. hur man tecknar merparten terminalen? Jag har rita på vänster sida (se min uppdatering bilden ovan). är det ok? Jag uppskattar verkligen om någon kan ge mig några exempel (notera, papper eller något) på hur man drar stora layoutbredd transistor som en vägledning för mig. tack. [/quote] Det behöver inte vara fyrkantig. Som min mening bör huvuddelen terminalen vara en ring som omger transistorn för att förhindra latuch upp, eftersom kollektorströmmen kommer att vara stor.

Vänligen gör grinden inslagning också vill säga har kontakter på båda sidor om grinden och korta dem. Detta hjälper i rediction av grinden resistsnce från buller perspektiv samt en enhetlig tillämpning av styrspänningen hela den aktiva porten längden

[Quote = Hughes] Som min mening bör huvuddelen terminalen vara en ring som omger transistorn för att förhindra latuch upp, eftersom kollektorströmmen blir stor. [/Quote] u jag menar måste dra bulk så här (se till min bilaga) men jag dont verkligen förstå om P +, substrat fördomar n +, väl fördomar och Block PIN-kod. Vilka är de?

[Color = blue] Hur kan vi göra flera fingrar look transistor layout så kvadratisk som Möjligt? eller det är ok om transistorn layouten inte är fyrkantig. [/Color] Göra det kvadratiska ökar routing komplexitet och routing parasiter. u måste hålla parasiter i sikte. [Size = 2] [color = # 999999] Inkom efter 28 minuter: [/color] [/size] Första tror Därför sätter vi sustrate kontakter? vad är lagren i substrat kontakter? Varför dessa ringar. 1.När överväga för låsning både minoriteter elektroner och hål måste ha urladdning väg. (Becoz dessa kan utlösa låsning) därav de två substrat ringarna (skyddsringar). 2.Since för alla "a" um u måste placera substrat kontakter som denna ring uppfyller. 3.These ringar hjälpa till att förebygga substrat koppling. Då blockerar stift. hur kommer u ansluter de stora transistor terminalerna till enheter utanför ringarna? vi använder blocket stiften.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back