Hjälp mig att analysera denna grundläggande krets

Always_Confused_Sudent skrev:Citat:

eftersom V1 = V2 både D1 och D2 kommer att vara framåt partisk.

Jag SHURE vi inte förstår det här rätt.Vad är strömmen genom dioden om vi tillämpar fram spänning på diod som är exakt 0.6V.Är det 0 eller ∞ eller odefinierade värde däremellan.
Ovanför krets kan analyseras på detta sätt:
D2 bedriver.Spänningsfall på R1 kommer att 2.4V eftersom diod subtraherar ,6 V från 3V batteri.Ström genom D1 inte kan flyta på grund av R2.Motsvarande egenskaper seriekoppling av motstånd och diod är att den har noll ström upp till ,6 V och det har 1kΩ ramp efter.Vid definierade punkt ,6 V ström genom en sådan förbindelse är 0.Så D1 är avstängd och D2 är på spänning på R1 är fortfarande 2.4V.
Min idé med simulering är precis vad trigger74 sagt, gör experiment och simulering är ingenting annat än det.

Är inte detta vad både j2005 och jag redan sagt tidigare?Jag trodde vi diskuterade tillvägagångssätt - vädret att hoppa rakt in simulering eller att göra något anayisis innan dess.

I förhållande till resultatet spänning på R1 och skick dioden D1, resultaten är lika.Men förklaringar är olika.Jag tror att liknande problem kan lösas exactlu endast med hjälp av matematisk modell av dioden.Denna diod modell är diskret fonction som har 0 värde upp till 0,6 V och 0 till ∞ vid 0.6V.Denna funktion kan representeras av serie anslutning av 0,6 V batteri och ideal diod.Ansluta ytterligare motstånd i serie med en sådan diod modellen ger funktion (egenskaper) som har 0 värde upp till 0.6V och ramp med lutning är lika med R för att oändlig spänning.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back