Hjälp mig att utlösa TRIAC med MOC3021 (optokopplare)

R

rameshdanas

Guest
Jag är involverad i att göra en mjuk switch med triac jag kan inte byta triac (BTA12) med MOC3021 men jag kan göra detta med SCRpair kan någon guide mig över att komma problemet. i. användning 5V på ingången MOC3021. Tack Ramesh

LÄS upprepa din fråga .... MOC3021 är en triac baserad optokopplare och innehåller en triac i sig och jag dont förstår vad du menar när du säger att du vill utlösa BTA12 med MOC3021 ... är vi tacksamma din krets ....

Här har jag bifogat kretsen jag försöker tack Ramesh

När du utlösa MOC3021 det blir låst och därmed spänningen över att det skulle vara mycket låg .... också skulle dra ner matningsspänningen .... så kontrollera spänningen över BTA12 och posta spänningen värde ... om möjligt efter SCR paret kretsen och utgångsvågform ......

Jag behöver slå på en lampa last 230V med TRIAC så jag vill att utlösa TRIAC med MOC3021 (optokopplare) med 5V-ingång

bör du ha en isolerad försörjning för triac av optokopplaren för ..... eftersom optokopplaren triacen triggar först och gör att spänningen över triacen som skall triggas för att bli mycket låg ....

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back