Hjälp mig att välja kamera för en rad följande robot

D

david90

Guest
för mitt Senior Projektledare är min grupp som en robot bil som skulle kunna följa en linje med hjälp av en kamera som linjesensor. Utsignalen från kameran kommer att analysera med en PIC MCU och det kommer att styra motorerna styra roboten bilen. Vilken typ av kamera är bästa och enklaste att använda för detta projekt?

jag tror att det kommer att bli easyer om u använde en LED och fotosensorer kommer reflektion av LED ljuset från den mörka linjen är skiljer sig från andra platser så några av fotosensorn kommer riceev mindre ljus än andra och u kan fastställbara riktning för linjen Jag fownd att Google år sedan när

Du behöver inte behöver färg för en sådan enkel tillämpning, så en billig CCD svart och vitt-modul ska fungera för dig. En CMOS-kamera skulle också fungera, men är troligen högre upplösning än du behöver, och lite dyrare. En styrelse fäste CCD svart och vitt kameramodul bör kosta mindre än $ 50 US. De flesta CCD moduler är ganska känsliga för IR, så IR-dioder kan användas som illuminatorer i stället för synligt ljus. CCD-moduler körs på låg ström och kräver 9 V DC eller mindre. Det gör portibility mindre problem. Gör en Google-sökning på CCD-bw kameramodul och du ska vända dig en hel del möjligheter. En enkel sökning på bw kameramodul kommer tillbaka en annan sortiment.

Du kan använda en liten webbkamera, såg jag detta i ett examensarbete i år, men ... du behöver någon form av bildbehandling för att bestämma linjen postion i bilden.

har u hört talas om CMU cam? Min rådgivare vill använda den för projektet. I ett nötskal, vad är steg för att behandla kameran digital utgång? Hur känner du linjen? Begreppet digital bildbehandling är helt nytt för mig och jag har ingen aning om var du ska börja. Om jag kan få en överblick över förädling så jag kan börja forska.

CMUcam står för C arnegie M Ellon U niversity kamera. Enheten har utvecklats vid universitetet speciellt för spårning. Du kan ha gjort en sökning på Google med "CMU kamera" och fick reda på allt det ovanstående. Det finns en bruksanvisning för kameran finns på: http://www.imagesco.com/cmucam/CMU.pdf Den manuella bör besvara de flesta av dina frågor.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back