Hur ansluter jag dummy layout element?

0

020170

Guest
för layout matchning någon bok rekommenderar att krets designer måste använda dummy element.

Okej.Jag förstår varför dummy elemnt behövs.Men jag vet inte var jag ansluta till dummy element.

Jag har dem i flytande tillstånd?eller ansluta andra noden?

Alla dummy element måste ansluta till endast en nod?

Om jag måste ansluta till en nod, Varför måste jag göra?

tack

Prova kortsluter alla terminaler till GND.Det är bara för layout utan att rensa LVS, du måste lägga en komponent i Schematisk också.
Maddy

Inte på hela tiden.

Om det är en NMOS dummy, ansluta alla noder till VSS och om dess den PMOS dummy,
ansluta den till vdd och jag hoppas att du vet var dockor i motstånd måste
anslutas.

Jag vet inte om metallstrukturen frågor, men det kan vara något att tänka på (gör attrapp metall symmetrisk med den verkliga enheter).Kan någon kommentera detta?

Vad sooraj sagt är helt korrekt.
Men som ni vet vart micron av kisel kostar något, så kommer jag rekommendera er att inte slösa transistorer genom att göra den dummy.Istället kan du använda dessa dummies som moscaps.
Ex: Ansluter källa och avtappning av NMOS dummy på VSS och Gate denna NMOS till VDD.Detta inte alltid gäller på grund av routing begränsningar.Till efter 32 sekunder:Vad sooraj sagt är helt korrekt.
Men som ni vet vart micron av kisel kostar något, så kommer jag rekommendera er att inte slösa transistorer genom att göra den dummy.Istället kan du använda dessa dummies som moscaps.
Ex: Anslut källa och avtappning av NMOS dummy på VSS och Gate denna NMOS till VDD.Detta inte alltid gäller på grund av routing begränsningar.

I dagens avancerade noder på 130 och nedan, är det inte längre möjligt eller rekommenderas att MOS Mössa med oanvända transistorer.Making dummies är bra.I avancerad noder, läckage är en mycket allvarlig fråga, vilket gör MOS Mössa bara ökar energiförbrukningen på grund av läckage!
Glöm göra MOS Caps.Faktum är att i statisk CMOS-kretsar, på grund av parastic Mössa i MOS-transistorer, transistorer som inte byter faktiskt symbiotiskt mössor.Jag antar att du vet det också.

När u har att göra matchande med udda ingen transistorer något sätt annat än dockan.

definitivt bör det kopplas till vissa potentiella det inte kan vara flytande.

Det dummies måste vara ansluten till Vdd och Vss

Men för ESD-problem du kan inte direkt ansluta dem till Vdd och Vss.Snarare är en soff dra krets som används för att undvika att grindar direkt ansluten till en IO stift (kan orsaka allvarlig skada).

dummies inte bara tillhandahålla elektrisk isolering utan även ge liknande bearbetning miljön, eftersom den senare situationen, jag tror att vi bara kan hänga upp dem

Dear All,

kan en av er förklara för mig nyttan av dockor är det att rengöra DRC av densitet fel??eller har onoher mål ..
Finns det några platser i nätet talar om det (jag har problem i SEALRING)
Finns det några länkar

Hjälp

THX g (at) målen för livsmedelssäkerheten

Jag är inte säker på att jag håller helt med SkyHigh om att inte använda MOS som kondensatorer.Den primära läckage i små geometri enheter är source-drain läckage.Vad detta läckage i huvudsak innebär att enheten inte kan vara helt avstängd.När det gäller en MOS mössa, är källan bunden till avloppet, så att läckage är oviktigt.

Som gate oxider blir tunnare, finns det en viss ökning av gate läckage, men det är fortfarande en mycket liten tid.

Läckage från källan eller avlopp till substratet eller väl kan också vara ett problem, men typiska MOS Mössa kommer att ha noll avvikelser från källa / avlopp till bra eller substrat.

MOS locket inte är bra för många analoga användningsområden, eftersom det kommer att ha en stor förändring i kapacitans med spänning, men som ett filter mössa på porten till en ström, till exempel, är MOS mössa bara bra, och med hjälp av dummys för Därför bör inte utgöra något problem, enligt min uppfattning, särskilt om den ena änden av kapsylen är ansluten till strömförsörjningen.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back