Hur att beräkna IP3 cascade scenen?

Y

yangyu

Guest
Hej, vem kan hjälpa mig härleda formeln 1/ip3_total = 1/ip31 + G1/ip32? Tack så mycket! [Size = 2] [color = # 999999] Läggas till efter 7 minuter: [/color] [/size] Jag tycker att det i RF Microelectronics, sid 24.

Hej Jag tror att det härrör i Pozars "Microwave och RF Wireless Systems". Minns inte vilken kapitel. Hälsningar

Hy imd_tot = imd1 * G2 + imd2 (värsta fall) där IMD är amplituder IMD produkter på scenen utgångar IP3 = P ^ (3/2) / IMD ^ (1/2) så 1/ip3tot = (P1 ^ (3 / 2) / ip3.1 * G2 + (P1 * G2 ^ 2) ^ (3/2) / ip3.2) / (P1 * G2 ^ 2) ^ (3/2) == 1/ip3.1/G2 ^ 2 +1 / ip3.2

Måste jag tänka fasen av varje block i IIPS beräkning?

Hej Upp noterade formel baserad IP3 beräkning är inte exakt. Det är värsta fall beräkningen. Fasen tas inte in på kontot.

Hej APPCAD är en riktigt bra programvara. Thx mycket väl, är det som jag försöker använda för att fasskillnaden för varje block för att lägga till eller avboka min vinst och IMD. Ska jag räkna dem i S Domian Eller finns det något bättre sätt att arbeta med denna fråga? Waveman ~

Hej Om du behöver beräknade IP3 stämmer väl överens med uppmätta Du behöver ta steg obalans och in-och utgående olinjäriteter impedans Så använder krets simulator och full faser olinjär modell. Hälsningar

talar om intermodulation produkt, berättade min lärare för oss att det sista steget är alltid viktigare. Varför det?

Det är inte alltid sant. Om du strävar efter en given uteffekt, såsom 10 MW och alla steg förstärkare i en kedja drivs av samma matningsspänning, säger 3 V, då är det uppenbart den sista förstärkaren i kedjan fungerar närmast dess mättnadspunkt. Ju mer mättade en förstärkare, desto mer bidrar till den övergripande kedjans OIP3. Men om du talar om en mottagare med olika filter, blandare, variabla dämpare i AGC loopar, osv, måste man vara noga med att titta på varje element i kedjan vid olika inställningar ineffekt. Ibland finns det en AGC inställning som betonar ett annat sätt en del mitt upp i kedjan.

vanligtvis det sista steget bestämmer linjäritet, så brukar den sista förstärkaren (PA) har en begränsning linjäritet krav!

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back