Hur att expandera I / Os för PIC microcontroller?

D

distinct

Guest
[color = red] Skulle någon lista de alternativ som finns för att utöka In-/utgångar av en PIC mikrokontroller med några Förklaring och om möjligt referens webbsidor [/color] Jag börjar med vad jag vet:? OUTPUT : 74HC595: Detta är en seriell till parallella chips. Den mottar seriedata från mikrostyrenheten och förskjuta dem med hjälp av klockan till utgångarna 8 bitar vid samma tidpunkt. Det kräver 3 stiften från mikrokontrollern (SERIAL DATA PIN-kod, CLOCK PIN, låsa ALL PIN-kod och kan mata ut 8 stift. Ytterligare mer, kan många 74HC595 marker olika nivåer för ännu fler utgångar.

I ² C-buss, alla möjliga chips som finns ... ... Jag hittade en gång en app lapp på Atmel plats med I / O-expansionskort, LCD, knappsats, E ² PROM, allt på två stiften i en iC Lot kod för att hitta på nätet hur man implementerar I ² C-buss.

Jag tror distinkt ditt val är ok dessa SIPO reg är mycket snabba och skifta data upp till 100MHz clk hastighet, så jag tycker att det är ett bästa sätt att förbruka uc stiften också im använda chip för Port expention

Hej, kan du använda MCP23S17 eller MCP23017 , som är en 16-bitars input / output portexpansionsenheter. Dem har en avbrott utgång också. Den MCP23017 har I2C gränssnittet och MCP23S17 har SPI-gränssnittet. Jag hoppas att det hjälper. Hälsningar.

Jag har problem när du skriver i MPLAB men med mikroc jag fick ut bcoz mycket funktioner inbyggda i mikroc. Hjälp mig att skriva i MPLAB för MCP23S17 med PIC16F877A.

[Quote = gomathig] Jag har problem när du skriver i MPLAB men med mikroc jag fick ut bcoz mycket funktioner inbyggda i mikroc. Hjälp mig att skriva i MPLAB för MCP23S17 med PIC16F877A. [/Quote] Varför People Lägg till gamla trådar som inte har något att göra med deras fråga? Starta en ny diskussion!

Enligt min mening har du tre val: - du kan använda bufferten och spärren chips 74245,74244 och 74.373 för att bygga en multiplexerad bussystem. - Du kan använda 8255 PPI chip, men du kommer att behöva läsa om det och hur det fungerar. - Du kan använda en annan billigare MCU som 16F84 att utöka I / O. ovanstående val är också bra. lycka till: D

[Quote = elrayes] i min mening har du tre val: - du kan använda bufferten och spärren chips 74245,74244 och 74.373 för att bygga en multiplexerad bussystem. - Du kan använda 8255 PPI chip, men du kommer att behöva läsa om det och hur det fungerar. - Du kan använda en annan billigare MCU som 16F84 att utöka I / O. ovanstående val är också bra. lycka till: D [/quote] Se, det är därför du shuldn't skicka till gamla orelaterade trådar. Nu "elrayes" har svarat på en inlägg som är över 1-1/2 år gammal, och "gomathig" inte få svar på sina frågor.

Se, det är därför du shuldn't skicka till gamla orelaterade trådar. Nu "elrayes" har svarat på en inlägg som är över 1-1/2 år gammal, och "gomathig" inte få svar på sina frågor. [/Quote] Jag tror gomathing hittat en lösning, svarade jag för någon annan skulle vilja upptäcka problemet och hitta några lösningar: D

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back