Hur du använder codevision och AVR studio.

A

anand_jha_30

Guest
Jag har ett program för atmega32. Att bygga sitt hex jag hämtat och installerat både codevision och winavr tillsammans med AVR Studio. Kan någon förklara för mig stegen för att använda dessa program, speciellt codevision som jag tror koden med mig är för codevision. tack på förhand :)

Det är lätt att se om du koden är för en eller andra AVRGCC användningsområden så här [syntax = c] inkluderar # # include # include # include [/syntax] codevision användningsområden så här [syntax = c] # include / / Alfanumerisk LCD-modul fungerar # asm ekv __ lcd_port = 0x12;. PORTD # endasm # include # include # include # include [/syntax] även från den första raden som innehåller MCU det är lätt att skilja dem [color = "royalblue"] # include [/COLOR] (GCC) och [COLOR = "royalblue"] # include [/COLOR] (cvavr) GCC använder generic ingår i koden, medan cvavr använder den specifika modellen namn. Alex

Tack alexan_e nu är jag säker på att jag har codevision koden som den innehåller # include som en av rubrikerna. Nu kan ni föreslå hur man använder denna programvara för att köra min kod och bygga hex.

Jag antar att du bara koden och inte projektet ... Starta codevision Arkiv-> Nytt och välj projekt i den frågan om codewizard pressen nej och markera namnet på ditt projekt. sedan i dialogrutan som öppnas lägg till källfilen som du har (c fil) också innan du stänger den dialogrutan gå till andra fliken (c kompilatorn) och välj rätt MCU, klocka mm och tryck på OK och sedan behöver du bara trycka på projekt-> bygga alla och HEX kommer att skapas Alex

Tack för hjälpen. Jag får fyra fel och som i själva verket Jag vet att koden är korrekt. Vill du köra det om jag lägger den. I väntan ........

Här har jag bifogat textfil "qwerty" som är koden ..........

Nej, du har Alex [color = "Silver"] [SIZE = 1] ---------- Post läggas till 13:59 ---------- Tidigare inlägg var 13: 44 ---------- [/SIZE] [/color] ok du menade i första inlägget fick jag det [color = "Silver"] [SIZE = 1] -------- - Post läggas till 14:07 ---------- Tidigare inlägg var 13:59 ---------- [/SIZE] [/COLOR] Det finns två inkluderade filerna saknas, Dessa ingår inte i codevision, det finns förmodligen anpassade bibliotekets # include # include måste du antingen hitta dem ta bort dem och varje hänvisning i koden också. Alex

vid sammanställning codevision visar upp "Utvärdering versionen kodstorleken överskriden!" finns det en väg ut bortsett från att köpa programvaran.

Jag tog bort # include och kompenseras för det i koden jag också byggt rubriker # include och # include. Nu vägleda hur man koppla användardefinierade rubriker

.. Jag antar att du har en huvudfil h och en källfil C med samma namn för biblioteket, måste du lägga huvudet i huvudsak koden som det var innan # include och även lägga c filen med projekten. - > konfigurera och använda lägga knappen för att lägga c källan. De två filer (. H och. C) kan antingen placeras i projektet mappen eller i ökningen mapp i codevision installationsmappen använda projektet mapp för nu. Alex [COLOR = "Silver"] [SIZE = 1] ---------- Post läggas till 09:51 ---------- Tidigare inlägg var 09:48 ---- ------ [/SIZE] [/COLOR] Det kommer också att fungera om du inkluderar. c-filen på samma sätt som. H filen (# include) men det är en dålig praxis att inkludera källfilen på detta sätt . Alex

Ok Med ert stöd saker verkligen går. Jag höll på att utvecklas utveckling styrelsen för atmega32. Jag vill vägledning om hur man gör portarna för programmering av styrenheten. Jag menar när vi använder DB-9 för 8051. vilken typ av kommunikationssystem krävs för att ansluta den med datorn att programmera den. Också vad är inblandade stiften

Jag har inte använda 8051 så jag är inte säker på vilken typ av programmerare du har. Du kan hitta många programmerare för AVR på Internet, är en enkel [url = http://electronics-diy.com/avr_programmer.php] AVR Programmerare [/url] Jag personligen använder [url = http://www. fischl.de / usbasp /] fischl.de - USBasp - USB programmerare för Atmel AVR controllers [/url] men du behöver en programmerare för att programmera denna programmerare så ovanstående kretsen skulle vara bra ändå. De nödvändiga anslutningarna som visas i ovanstående kopplingar Alex

På min utvecklingskort finns 6 stift som kommer ut (som manliga stift) ansluts enligt följande: (Jag använder atmega32 controller) 1) MOSI (stift 6 av regulator) 2) MISO (stift 7 av regulator) 3) SCK (stift 8 av regulator) 4) återställ GND DND (ansluten till 9,11,31 av regulator) 5) VCC, AVCC, AREF (10,30,32) 6) Radera GND GND (9,11,31) Nu hur du ansluter olika stiften i RS232 till dessa manliga stift som är vilket stift RS232 bör gå med vilken tapp

Länken av programmeraren jag har lämnat i föregående inlägg har anslutningen ledningar
avr_programmer_schematic.jpg
Din styrelse har återställningen hardwired med GND? Jag tror inte det för när RESET dras lågt då MCU återställs och inte fungerar. Den Vcc ska anslutas till elnätet och även tappen 5 av programmeraren för att ge ström båda stiften 4 och 6 har samma funktion, är du säker? Alex

Om din stift 1) MOSI (stift 6 av regulator) 2) MISO (stift 7 av regulator) 3) SCK (stift 8 av regulator) 4) återställ GND DND (ansluten till 9,11,31 av regulator) 5) VCC, AVCC, AREF (10,30,32) 6) Radera GND GND (9,11,31) Det enda logiska förklaringen är att en av 4 eller 6 är marken och en av dem är återställs bara lista ut vilken som är vilken och det kommer att vara mycket lätt att följa de anslutningar från ovanstående schematiska. Glöm inte att ge ström till +5 pin. Alex

Tack för beskrivning. Men någon sa till mig att jag skulle kräva SPI till UART omvandlare IC som AVR stöder SPI-bussen och vi kan bara ansluta UART till datorn. Är det verkligen så?

Normalt finns det en nivå översättare mellan då UART någon MCU och seriell anslutning av PC eftersom högre positiva och negativa spänningar används, är det största problemet de signaler som går till den seriella kontakten som inte kan redovisas när de har låg 5v men jag läste det i det moderna pc den seriella är 5V kompatibel så det brukar fungera. Jag har inte provat den specifika programmeraren men jag har sett det som rekommenderas i många inlägg och jag ser det finns två zeners att begränsa spänningen till stiften av MCU till 5,1 V så att den inte kan göra någon skada. Jag tror att det skulle fungera eftersom jag inte har hört någon säga att han hade problem med det. Kretsen är väldigt enkelt så att du ca gör ett försök, om det inte fungerar kan du försöka med en annan programmerare Normalt miso och MOSI av programmerare går av omvända stiften MISO-> MOSI och Mosi-> Miso men med denna programmerare beskrivningen skrivet i produktionen stiften i där det ska vara ansluten till MCU du vill ansluta MISO-> miso och Mosi-> MOSI Det finns redan en bild som visar att på sidan av programmerare. Du har mega16 men du kommer att ansluta stiften med samma namn. Alex

Här har jag en krets av mitt intresse "http://www.dharmanitech.com/2008/08/make-yourself-atmega32-starters-kit.html". Jag tror att detta bara är ett utvecklingskort och inte en programmerare så jag vill dubbelkontrollera den med dig. Hur som helst har jag programmeraren kretsen nu. När jag programmera min atmega32 MCU jag lägga den i kretsen. Vad att göra med ISP stiften. Tänk med mig om jag låta förvirrande som jag precis har börjat arbeta med AVR.

Ja, detta är bara ett utvecklingskort finns en ISP kontakt, det är där programmeraren måste anslutas. Du kan antingen programmera AVR ur kretsen och sedan lägga in på detta forum, Användarvänlighet ISP kontakten för att programmera chip på kortet. Alex

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back