Hur kan få-5V från 5 eller 12?

E

EEHobby

Guest
Jag måste använda en förstärkare, kräver det -5 utbudet.Den makt jag har är 12 V.Hur kan få en-5V från en 5 V eller 12 V.Tack.

Använd en regulator switchade att generera det, tycker jag mig minnas att MAX774 är en-5V generator.Beroende på vad du planerar att göra det kan vara klokt att följa produktionen med 7.905 linjär regulator

Om det bara en op-amp då helt enkelt en virtuell marken!

Ta en titt på DC / DC pumpar ut omvandlare ..
Pretty Gemensamma konfigurationen Vout = - Vin ..
Exempelvis
LM2662 / 3 kommer att leverera-5V @ 200mA när de levereras på 5 V ..
MAX660 ->-5V @ 100mA
ICL7660 (MAX660) ->-5V @ 20mA ..och så vidare ..

Du kan också överväga att skapa-5V 9 till 12 V med 555 timer (se bild nedan, både dioder 1N4148 eller liknande)

Hälsningar,
IanP
Ledsen, men du måste logga in för att se denna bilaga

Läs forumet.Det finns en annan aktiv tråd om detta problem
http://edaboard.com/ftopic122249.html
(som johnsmith101 säger poeple antyder att det kan göras med bara ett OPAMP har fel)

För thighter reglering och highre nuvarande du kan använda en induktor-baserade växelriktare, såsom MAX736, 737.www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/1455/ln/

Engångsdomäner.Vänligen läs mitt svar igen.

Jag sa inte att det skulle ske med en op-amp.Jag sa att om det var för en op amp du kan använda en negativ jord.

dvs.Från 12V tillgängliga du enkelt kan sätta upp en op-förstärkare från en 6 / -6 försörjning med hjälp av en virtuell jord.

Eftersom den ursprungliga frågan görs någon hänvisning till makten krav eller varför en-5V leverans behövdes det var bara en gissning på vad som kan görs.

Tyvärr, kan ha varit mitt fel, kan den ursprungliga inte läst alltför tydligt men utan vad samtliga krav är att svaren kan hamna massiv som du försöker att förutspå dem.

hälsningar.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back